AdWords conversie tag in Google Tag Manager aanmaken

Tag Manager -Adwords conversie tag Om deze tag in Google Tag Manager aan te maken heb je gegevens uit AdWords conversie code nodig. Dat zijn het conversie-ID, het conversielabel en de conversiewaarde. Kopieer eerst deze gegevens uit AdWords en maak daarna de Tag aan in Tag Manager.

Gegevens uit AdWords kopiëren

Deze zijn te vinden in AdWords, menu hulpprogramma´s, conversies, kies de conversie waarvoor u een tag wilt maken, kies k breng wijzigingen aan in de code. De Code wordt nu zichtbaar. De gegevens die nodig zijn staan achter :

var google_conversion_id =
var google_conversion_value =
var google_conversion_label =

Wanneer je nog geen conversiecode hebt kunt u die alsnog in AdWords aanmaken.

In Tag manager de AdWords Tag maken

Tag Manager - Conversies bijhouden van Adwords

1. Klik Nieuw, Tag
2 Geef een naam, b.v. AdWords conversie
3. Kies bij Tagtype : Conversies bijhouden van AdWords.

Tag Manager - Conversies bijhouden van Adwords

Vul de Conversie-ID, Conversielabel in. De conversiewaarde is optioneel. Maar wel zinvol. Want hiermee kun je in AdWords zien welke AdWords campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden opleveren. En of de kosten voor deze campagnes uit kunnen.

Als je een conversiewaarde dynamisch wilt vullen, dan kan daarvoor een macro gemaakt worden, die de waarde uit de Tag Manager Data Layer van de pagina kan halen. Macro´s worden weergegeven met hun naam tussen haken. {{}}.

Tag Manager -macro gegevenslaag veriabele opvragen

Lees meer hierover in  Macro waarde uit de gegevenslaag opvragen

Regel(s) voor de tag maken of instellen

Een tag heeft minimaal één regel nodig. De regels geven aan voor welke pagina(s) de betreffende tag actief moet zijn. De AdWords conversie tag code moet altijd werken op de conversiepagina. Dat is de Dank-U pagina die komt nadat de klant de aankoop of aanvraag heeft bevestigd. Voor een regel kun je eigen voorwaarden of regex (reguliere expressies) gebruiken.

Voeg een Activeringsregels toe, zodat de tag op de gewenste conversiepagina wordt geactiveerd. Het handigste is meestal door de URL aan te geven. Vernoem de regel naar de conversiepagina.

Om de URL aan te geven heeft Tag Manager al een standaard macro met de naam url  die te gebruiken is.

Tag Manager -Adwords.regel macro URL

(Wanneer die macro er niet is, kan die op bovenstaande wijze gemaakt worden).

Bovenstaande macro is in de regel op te halen, de naam is url.
Geef een voorwaarde aan.

Tag Manager -Adwords.voorwaarde regel

Hieronder een voorbeeld hoe een regel voor een Dank-u pagina er uit kan zien.

Tag Manager -Adwords.regel dank-u pagina

Het is ook mogelijk op vergelijkbare wijze blokkeringsregels te maken, waarop een tag niet vertoond moet worden.

Tag Manager -activeringsregels en blokkeringsregels

De voorwaarden in de Activeringsregels en Blokkeringsregels geldt dus voor de tag waarin ze toegevoegd zijn.

Een tag wordt geactiveerd wanneer aan één van de activeringsregels wordt voldaan. Zo kun je ook nog een activeringsregel voor een andere of meer pagina´s toevoegen, waarop de tag actief moet zijn. Blokkeringsregels gaan voor activeringsregels.

Om één of meer nieuw gemaakte tags werkelijk actief te maken moet je deze publiceren. Maar voordat je nieuwe tags publiceert is het belangrijk om deze eerst te testen. De werkwijze is  artikel  Google tag manager tags testen.

Het lijkt allemaal op het eerste gezicht ingewikkelder dan dat het is. Gewoon rustig alle stappen afwerken.

Een reactie of een like via sociale media voor dit artikel vindt de schrijfster van dit artikel leuk.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>