Business to Business (B2B) website

b2b bedrijfswebsite Dit artikel gaat over bedrijven die aan bedrijven leveren. En 13 punten die van belang zijn voor een website van een B2B website. Deze bedrijven leveren producten of diensten waarvoor klanten zich uitgebreider oriënteren voordat tot aanschaf overgegaan wordt. Vaak betreft het een product of dienst wat eenmalig of niet erg vaak wordt aangeschaft en aan de wensten van het bedrijf aangepast wordt.

Dit zijn bedrijven die een complexe dienst leveren of dure apparatuur en machines. Aan dergelijke diensten of apparatuur stelt de klant hoge eisen aan de kwaliteit. Het gaat vaak om een product of dienst die op maat gemaakt of op maat geleverd moet worden.

Lang aankoopproces door uitgebreide oriëntatie

Een kenmerk van B2B klanten is dat ze zich via verschillende kanalen oriënteren op producten of diensten. De klant probeert veel informatie in te winnen. Men oriënteert zich bij verschillende bedrijven die vergelijkbare diensten of producten aanbieden.

Potentiële klanten worden mondeling geïnformeerd. Er is telefonisch contact, er zijn bezoeken en productdemonstraties. Hierbij wordt ingegaan op wensen van het kopende bedrijf. En er volgen vaak meer gesprekken over het op maat maken van het product of de dienst. De klant vergelijkt de specificaties, prijs en aangeboden garantie, service en ondersteuning van verschillende aanbiedingen. Na selectie wordt er onderhandeld over de prijs. Een dergelijk aankoopproces kan wel een aantal weken of maanden duren.

b2b bedrijfswebsite-

Het belangrijk dat de inhoud en het uiterlijk van de bedrijfswebsite gericht op dit de kenmerken van het uitgebreide aankoopproces. Doordat het aankoopproces lang duurt, bevinden veel bezoekers van de website zich in de oriëntatiefase. Daarom moet het uiterlijk en de informatie op de website daar bij aansluiten

Medewerkers die invloed hebben op de aanschaf

Bij de aanschaf van een complex product of dienst kunnen meer medewerkers betrokken zijn. Vaak hebben medewerkers met een verschillende functie een andere focus. Medewerkers van de afdeling waar het product of de dienst voor bedoeld is letten meer op de werking, gebruikersvriendelijkheid en ondersteuning bij problemen. Een technisch specialist of onderhoudsmedewerker wil meer weten van de installatie, technische specificaties en technische documentatie. Een medewerker die de eindverantwoordelijkheid heeft over de aanschaf wil meer weten over garantie, service en contractvoorwaarden. De financiële afdeling wil meer weten over financiering en betalingsregelingen. Het meest optimaal is dat elke medewerker makkelijk zijn informatie kan vinden op de website.

13 Kenmerken Business to Business (B2B) website

Belangrijk is daarom om goede informatie te geven over

  1. Welk probleem lost de dienst of het product op
  2. Gebruik product of dienst
  3. (Technische) specificaties dienst of product
  4. Goede informatie over de installatie of implementatie
  5. Service en ondersteuning bij gebruik van het product
  6. Garantie, financiering en onderhoudscontracten.
  7. Duidelijke en uitgebreide contactmogelijkheden
    • Adres
    • Telefoonnummer(s)
    • Aanvraagformulieren
    • Contactformulier
  8. Goede referenties
  9. Een instructie, video, cursus of FAQ voor gebruik van het product op de website
  10. Beschrijf eventueel veel voorkomende misverstanden
  11. Plaats artikelen over wettelijke regelingen of nieuwe ontwikkelingen die te maken hebben met de branches, het vakgebied, producten en diensten.
  12. Verwijs naar meer informatie waar de bezoeker zich kan verdiepen
  13. Plaats persberichten waarvan anderen de tekst over mogen nemen wanneer ze een link naar de website plaatsen.

Spreek ook de taal van de potentiële klant

De producten zijn vaak ingewikkeld en niet zo regulier. Het komt regelmatig voor dat potentiële klanten merknamen niet kennen. Of de juiste naam van de producten en diensten niet kennen. Daardoor wordt er op internet door klanten vaak gezocht met omschrijvende zoekwoorden. Het is daarom zinvol om te weten te komen hoe potentiële klanten naar je product of dienst zoeken.

Het kan zelfs zo zij dat mensen niet duidelijk voor ogen hebben welk product ze zoeken. Maar dat ze een oplossing voor een probleem zoeken. Zorg er in ieder geval voor dat je website in gaat op dat probleem. En gebruik daarbij de woorden waarop je potentiële klanten zoeken. Dat maakt het voor de klant begrijpelijker. Daarnaast kan een zoekmachine een website niet vinden wanneer deze niet de woorden bevat waarop gezocht wordt.

Meten is weten

Bij een B2B website kun je een aantal dingen meten zoals:

  • Hoe vaak is het contactformulier ingevuld
  • Hoe vaak wordt een brochure gedownload
  • Welke pagina´s worden het meest gelezen
  • Aan welke pagina´s wordt de meeste tijd besteed.
  • Op welke pagina haken bezoekers af
  • Na het lezen van welke pagina wordt een contactformulier het meest ingevuld

Dergelijke gegevens kunnen richting geven aan het optimaliseren van de bedrijfswebsite.

meten is weten

Dergelijke gegevens kun je meten met Google Analytics of andere professionele webstatistiekprogrammatuur.

Positioneer je als autoriteit

Een autoriteit kun je worden door kennis te delen. Dit kan via artikelen en persberichten op de eigen bedrijfswebsite. Dat geeft ook een positief SEO effect voor site. Je kunt ook als gastschrijver op andere websites uit de branche artikelen schrijven. Reageer op blogs, forums en sociale media. Zorg er voor dat bij artikelen op andere sites en reacties elders een link naar de bedrijfswebsite geplaatst wordt.

2 reacties

  1. Pingback: Google Analytics (NIEUW) | E-COMMERCE
  2. Pingback: Google Analytics (NIEUW) | E-COMMERCE

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>