Een bedrijfswebsite starten
Bij het starten van een bedrijfswebsite is het belangrijkste om eerst het hoofddoel of doelen van de website te bepalen. En eventueel doelen in voor de toekomst op een rijtje te zetten. Daarna kan de functionaliteit bepaald worden. Waarna keuze voor lay-out en inrichting volgt. Deze volgorde aanhouden voorkomt dat latere wensen niet kunnen of erg moeilijk in te voeren zijn.
Wat kunnen hoofddoelen zijn?
1. Presentatie van het bedrijf op internet
Voor mensen die je bedrijf kennen bereikbaar zijn op internet.
Op je website toon je :
- Expertise, diensten en producten presenteren
- Bereikbaarheidsgegevens, bijvoorbeeld adres telefoon
- Bereikbaarheidsfuncties op de website, bijvoorbeeld contactformulieren.
2. Commerciële activiteiten uitvoeren
- Bijvoorbeeld een webwinkel waar producten besteld kunnen worden
- Bij dienstverlening is dit vaak de mogelijkheid om offertes aan te vragen
- Combinaties van productverkoop en offerteaanvraag kan ook
- Teksten en inhoud geoptimaliseerd inrichten voor commerciële activiteiten van bezoekers. Een webpagina die enkel verkoop tot doel heeft, stelt andere eisen aan inhoud en opmaak, als informatieve pagina´s. Dit betekent dat er vaak extra nieuwe pagina´s gemaakt worden die op verkoop gericht zijn.
3. Meer klanten bereiken, herkenbaarheid verhogen met doe de omzet te verhogen
Doel drie betreft veel meer dan het opzetten van een website alleen. Feitelijk kunnen daarvoor vijf belangrijke functionaliteiten gebruikt worden.
- De website en teksten en inhoud optimaliseren zodat deze zo goed mogelijk door Google en andere zoekmachines gevonden worden (SEO).
- Zorgen dat er op andere website links naar je website komen. Minimaal een stuk of 8 is meestal nodig om überhaupt in Google terecht te komen. Meer links zorgt door de tijd heen meestal voor stijging in de zoekresultaten van de website.
- Je eigen netwerk inzetten om je website te promoten of te linken
- Sociale media, bijvoorbeeld bedrijvenpagina´s op facebook, twitter of Google Plus opzetten.
- Betaalde doelgroepgerichte reclamecampagnes, bijvoorbeeld Google AdWords of Affiliate marketing.
Toelichting
Het internet is tegenwoordig al “erg vol”. Er is heel erg veel concurrentie. Mensen die zoeken naar producten op Google kijken vaak hoofdzakelijk op pagina 1 van de gevonden zoekresultaten (80%). Een kleine groep kijkt op pagina 2 (10%). Nog minder kijkt verder.
Het is als nieuwkomer heel moeilijk om snel in de (gratis) zoekresultaten van pagina 1 en 2 te komen. Zeker wanneer je de technieken niet kent bij het inrichten van een website die hiervoor belangrijk zijn. Het vakgebied om teksten en inhoud optimaal voor Google in te richten heet SEO (Search Engine Optimalisation)
Belangrijk 1
Bij het inrichten van de website is het belangrijk al rekening met SEO te houden. Iedereen wil dat zijn website zo goed mogelijk gevonden wordt. Hiermee rekening houden moet vanaf de start al gebeuren.
Wanneer je dat niet doet, kan dit betekenen dat de website niet of niet optimaal gevonden wordt in Google. Of de opzet en inhoud van de website moet later gewijzigd moet worden. Wijzigingen achteraf geven meestal niet zo´n goed resultaat, in vergelijking met direct het goed implementeren. En kost extra werk. Het is daarom belangrijk ook het SEO aspect vanaf de start mee te nemen in de opzet. Niet alle website bouwers en inrichters hebben SEO kennis. Al wordt dat wel snel en makkelijk beweerd.
Belangrijk 2
Om door de tijd heen te zien wat goed werkt op de website is het belangrijk dat de effectiviteit gemeten kan worden. Daarvoor kun je meten waar bezoeker vandaan komen.
En wat ze bekijken welke pagina´s ze het meest bezoeken. En welke bron de meest converterende bezoekers stuurt. Dit betreft zowel “gratis” bezoekers als bezoekers die via betaalde campagnes op de website terecht komen. Google Analytics is hiervoor het meest gebruikte en meest praktische hulpmiddel. Google Analytics is gratis maar moet voor elke website op maat ingericht worden om dit goed te kunnen registreren.
Betaalde reclamecampagnes
Door de hoge concurrentie is het zelfs in sommige branches al erg moeilijk om winstgevende internet reclamecampagnes op te zetten.
AdWords kan voor iedereen geschikt zijn. Zowel grote als kleine ondernemers. Mits men kennis van het inrichten van AdWords heeft. Het budget kan zo klein of groot zijn als men wil. En optimalisatie is mogelijk. Zodat je alleen campagnes actief houdt die niet met verlies draaien.
Verder is het af te raden zonder kennis AdWords campagnes op te zetten. Vaak gaat men er in ieder geval bij de eerste maand nog niet uit van winstgevendheid van een campagne. Veel argeloze ondernemers zijn al veel geld kwijt geraakt door zonder kennis op het 75 euro gratis aanbod van Google in te gaan. En zonder rem op het geheel waren zij binnen een paar weken al honderden euro´s kwijt. Dit startbedrag heeft in feite alleen als doel om te proberen uit te vinden wat wel of niet werkt in de eerste periode. Dat betekent meten, conclusies trekken en aanpassingen aanbrengen. Daarvoor is ook Google Analytics nodig Ook moet je weten hoe je de kosten kunt beperken, en hoe het geld te spenderen aan de juiste doelgroep.
Andere mogelijkheden
1. Nieuwsbrief
De mogelijkheid op een website om bezoekers zich te laten abonneren op een nieuwsbrief. Een nieuwsbrief blijkt over het algemeen goed te werken om klanten te binden en omzet te verhogen.
2. Klantwaarderningssysteem en keurmerk
Het werken met een klantwaarderingsysteem. Wanneer een bedrijf hiermee doorgaand goede beoordelingen krijgt wekt dat vertrouwen. Veel van dergelijke systemen leveren ook een keurmerk. Daarvan kan het logo op de website geplaatst worden. Zodat duidelijk is dat je bedrijf hierbij aangesloten is.
Een klantwaarderingsysteem wordt apart gevonden in de Google zoekmachine. Het geeft dus een extra ingang waar (nieuwe) klanten de website kunnen vinden.
Meer informatie is te vinden op:
webwinkel keurmerk certificering veilig en betrouwbaar
Specifieke bedrijfeigen doelen
Hierboven zijn de meest voorkomende doelen besproken. Er kunnen natuurlijk ook andere bedrijfseigen doelen zijn. Zoals werknemers die bepaalde gegevens kunnen bijhouden op de website. Of andere samenwerkingsvormen of interactie tussen klanten en bedrijf. Deze doelen moeten ook direct meegenomen worden bij alle beslissingen en de inrichting.
Doelen kunnen in de toekomst verschuiven
Misschien staat in dit stuk tekst wel veel meer dan je in gedachte had. En wilde je in eerste instanties alleen een website om je bedrijf te presenteren. Ik raad dan wel aan om in ieder geval Google Analytics goed te installeren. En om de website wel SEO geoptimaliseerd op te zetten. En voor een systeem te kiezen waarbij gewenste uitbreidingen in de toekomst makkelijk mogelijk zijn.
Website op tablet en mobiele telefoon
Verder raad ik aan om te kiezen voor een layout die ook makkelijk bekeken kan worden op tablets en mobiele telefoon. Het percentage mensen dat op mobile apparaten websites bekijkt is al erg groot en neemt steeds meer toe.
Beveiliging website
Het is belangrijk dat de website ook goed beveiligd wordt. En hiervoor faciliteiten geïnstalleerd worden. Om de kans het kraken van de website door hackers zo klein mogelijk te maken.
Het opzetten van een website is een proces
Het opzetten van een website is een proces. Dat betekent dat er een goede en regelmatige informatie-uitwisseling moet zijn over grote en kleine beslissingen met degene of het bedrijf dat je helpt bij het opzetten van de website. En vanuit doel en wensen van de opdrachtgever gewerkt wordt. Daar moet het opdracht gevende bedrijf tijd voor reserveren.