Plaats een gezicht op je website om aandacht te trekken

heatmap - waar kijken mensen naar op een website Hoe ervaar je het zelf wanneer er een foto van een gezicht op je website staat? Onderstaande bevestigt in ieder geval waarom ik het zelf vaak heel leuk vind om een foto´s van mensen te plaatsen. We vallen als mensen gewoon onder dezelfde psychologische en biologische wetten. En vinden het vaak prettig om een gezicht te zien op een website.  Zelfs baby’s kijken al heel jong meer naar gezichten dan naar andere dingen. De mens is gebouwd om gezichten het belangrijkste te vinden. De aandacht gaat het meest naar de ogen.

James Breeze heeft hier een video van opgenomen. De rode stip geeft aan waar Baby Benjamin naar kijkt, en hoe intensief er naar gekeken wordt.

Wil je op een website de aandacht krijgen van de bezoeker, dan kun je het beste een foto plaatsen van iemand die direct in de camera kijkt. Een close-up werkt beter dan een plaatje van een persoon die verder weg geplaatst is.

Stuur aandacht van website bezoekers met een foto

Mensen kijken naar de plek waar anderen kijken. Daarnaast kijken mensen naar de plek waar anderen ook naar kijken. Ook op een website kijkt iemand naar de plek waar de persoon op de foto naar kijkt. Wil je dat je bezoeker van je website naar een bepaalde plek kijkt, dan kun je het beste een foto plaatsen van iemand die ook naar die plek kijkt.

Af te raden is om om een plaatje op de website te plaatsen van iemand die dus van de website weg kijkt.

Hiervan zijn ook testen te vinden. Zogenaamde Eye tracker testen. Op een heatmap wordt getoond welke zones van een website de bezoekers kijken en waar ze op klikken. Fel gekleurde delen krijgen de meeste aandacht.

Je kunt meer over het effect van foto´s van gezichten op het blog van James Breeze. De stippen en de vlekken geven aan waar een persoon het meest naar kijkt.
http://usableworld.com.au/2009/03/16/you-look-where-they-look/

 

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>