Facebook bedrijvenpagina maken (fanpage)

Op facebook heb je twee soorten pagina´s

  • Persoonlijke profielpagina,is bedoeld voor een persoon. Hier voeg je contacten toe als vrienden. Zichtbaarheid van berichten kun je beperken tot (een deel van je) vrienden.
  • Pagina, Een pagina heet eigenlijk Fanpagina en heeft geen vrienden maar Likes. Berichten op een pagina zijn altijd openbaar. Paginaberichten worden weergegeven in het nieuwsoverzicht van personen die de pagina leuk vinden. Elke pagina wordt in zoekopdrachten op Facebook weergegeven. Fanpages verschijnen in de zoekresultaten van zoekmachines.

Maak geen persoonlijk profiel aan voor een bedrijf. Personen mogen profielen hebben en bedrijven pagina’s. Facebook verwijdert regelmatig persoonlijke profielen die in feite een bedrijf zijn.

Bedrijvenpagina is Fanpagina

Een pagina’s is geen apart Facebook-account. Pagina´s hebben dezelfde aanmeldgegevens als een persoonlijk profiel. Mensen die een connectie naar jouw pagina maken, kunnen niet zien dat jij de beheerder van die pagina bent en hebben geen toegang tot je persoonlijke account. De auteur van de pagina kan andere beheerders vragen te helpen met het beheer van de pagina. Het is verstandig meer beheerders te hebben. Zorg dat de pagina niet alleen beheerd wordt door een enkele medewerker die het bedrijf kan verlaten.

Het is niet toegestaan om een fanpagina aan te maken voor een merk, bedrijf, of bekend persoon wanneer je niet de officiële vertegenwoordiger bent. Je kunt in dat geval wel een Facebook-groep aanmaken. Wanneer je een pagina eenmaal hebt gemaakt, kun je de naam van die pagina niet meer wijzigen.

Hoe maak je de facebook fanpage

Een fanpagina in facebook kun je maken vanaf de startpagina van facebook. Helemaal onderaan het persoonlijk profiel staat ook een link naar het maken van een fanpage. Of via de link : http://www.facebook.com/pages/create.php

Je kunt ook vanuit een bestaand persoonlijk profiel een bedrijvenpagina aanmaken:

  • Rechts bovenin, klik op Startpagina
  • Klik onder Pagina´s op Pagina´s ontdekken
  • Klik op de groene knop Een pagina maken

fanpage bedrijvenpagina facebook maken

Categorieën voor een facebook pagina

Kies als bedrijf voor het aanmaken van een fanpagina en niet voor een communitypagina. Een communitypagina is van de gebruikers. De leden kunnen het beheer krijgen wanneer de pagina populair wordt. Updates van communitypagina’s verschijnen niet automatisch in de newsfeed van Facebook fans. Ook worden communitypagina’s niet geïndexeerd door zoekmachines.

De categorieën zijn:

  1. Lokaal bedrijf of Lokale plaats(met mogelijkheid om openingstijden aan te geven)
  2. Bedrijf, organisatie of instelling(virtueel bedrijf, het bezoekadres en openingstijden zijn niet belangrijk, het bedrijf kan meerdere vestigingen hebben)
  3. Merk of product
  4. Artiest, band of bekend persoon(= voor beroemdheden, schrijvers, artiesten)
  5. Amusement (= community pagina)
  6. Goed doel of community (= community pagina)

Elke categorie heeft ook subcategorieën. Bekijk ze om te onderzoeken wat het meest geschikt is. Het is eventueel mogelijk om later de categorie of subcategorie aan te passen.

Een categorie helpt je om beter gevonden te worden door de doelgroep. Met de faceboek zoekmachine ( null) alleen te zien als je ingelogd bent)  kunnen mensen zoeken op categorie.

Je kunt een pagina-adres kiezen www.facebook.com/paginanaam.  Deze paginanaam wordt de gebruikersnaam genoemd bij facebook. Momenteel mag je de naam van een pagina niet wijzigen als er meer dan 200 keer op Vind ik leuk is geklikt. Je kunt de gebruikersnaam van je pagina maar één keer wijzigen. Dit is dus de naam in het pagina-adres van de URL van de pagina. Denk dus goed na over de naamgeving.

(De optie om een eigen adres te mogen maken krijg je soms direct na het aanmaken van een bedrijvenpagina. Soms mag dit pas wanneer je pagina een minimum aantal fans heeft).

Plaats wanneer je start een omslagfoto en een profielfoto op de pagina. De pagina krijgt dan een eigen karakter.

Afmeting foto´s op facebook

  • Omslag foto maximaal 815 x 315 pixels groot.
  • Profiel foto 160 x 160 pixels
  • Gedeelde foto 403 x 403 pixels
  • Hoogtepunt 843 x 403

Een beheerder toevoegen aan je fanpagina

Je kunt alleen vrienden of mensen die de pagina geliked hebben als beheerder toevoegen.

  • Ga naar “Pagina bewerken”
  • Kies voor “Beheerdersrollen”.
  • Je kunt beheerders toe te voegen via e-mail
  • Kies voor manager om beheerdersrechten toe te kennen

fanpage facebook beheerder toevoegen

Facebook pagina publiceren

Wanneer je je Facebook-pagina hebt ingevuld en deze openbaar wilt maken, moet je de pagina publiceren zodat deze voor niet-beheerders wordt weergegeven. Zolang je pagina nog niet is gepubliceerd, zie je boven aan je Facebook-pagina hiervan een melding zichtbaar.

fanpage-facebook-beheerder-nog-niet-gepubliceerd

Maak de pagina zichtbaar voor anderen :

  • Ga naar “Pagina bewerken”
  • Kies voor “Toestemmingen beheeren”
  • Verwijder het vinkje bij “Zichtbaarheid van pagina”

fanpage-facebook-publiceren

Bericht vastmaken aan de bovenkant

Wanneer je een bericht hebt dat je langer in de spotlights wilt zetten kun je het bericht 7 dagen bovenaan je pagina vastpinnen.

fanpage bericht vastmaken aan bovenkant

Video´s pagina bewerken

Customizing Your Page – video demonstratie hoe je de bedrijvenpagina op kunt maken.

Controlling Posts on your Page – video demonstratie hoe de berichten op een bedrijvenpagina bewerken

 

Was dit artikel nuttig?  Dan vindt de schrijfster een reactie of klik op een van de sociale media knopjes leuk.

Er is meer informatie over beheren van berichten te vinden in artikel  controle over berichten van je facebook pagina.

 

9 reacties

  1. Sonja Scheffer

    Beste Ellen, lekker makkelijk leesbaar stukje. Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb wel een vraagje die jij hopelijk kunt beantwoorden; Sinds 2 dagen heb ik een bedrijvenpagina naast mijn persoonlijke profielpagina. Nu kan ik niet vanuit mijn bedrijvenpag. de startpagina zien en dus ook niet als bedrijf reageren op bijvoorbeeld advertenties van anders pagina’s ed. Ik kan wél gewoon berichten en foto’s plaatsen die vervolgens op de startpagina te zien zijn.
    Heb jij enig idee waar ik een fout heb gemaakt?
    m.vr.gr.
    Sonja

    • Ellen

      Leuk om te horen dat het makkelijk leesbaar is. Dat is wat ik belangrijk vindt. En leuke bezigheden, pagina en website heb je Sonja.

      Ik geloof dat ik niet helemaal kan volgen wat je wilt, of niet ziet.
      Doe je “Facebook gebruiken als :” en dan je pagina? Klik je daarna op startpagina. Daar zie ik ook niet veel, alleen de statistieken. Die startpagina is anders dan de startpagina van je persoonlijk profiel.
      Of bedoel je dat je het administratiepanel niet kunt zien? Dan staat er ergens rechts bovenin een knop weergeven, waar je op moet klikken.
      Verder zit er ook nog wat verschil wanneer je vanuit je persoonlijk profiel naar je pagina gaat, in vergelijking met het bekijken via “Facebook gebruiken als”

      Ik reageer ook meestal vanuit mijn persoon profiel op anderen of andere bedrijven. Maar wanneer ik dat vanuit mijn pagina zou willen doen, dan ga ik via het zoekvak naar de pagina van dat andere bedrijf, en reageer dan op die pagina.

      • Sonja scheffer

        Bedankt voor je snelle reactie en de complimenten. Waar ik mee zit is dat als ik eerst “facebook gebruiken als” doe , dan mijn pagina (mixed media en encaustic art) aanklik, ik eigenlijk alles kan zien, maar als ik dan naar de startpagina ga, ik alleen maar het bericht krijg “er zijn geen nieuwe berichten meer”. Ik heb nog nooit nieuwe berichtengekregen, haha…dus ik zie geen berichten van de mensen die mij geliked hebben. Ik ga me nu afvragen of dat wel de bedoeling is. Vandaag ging ik naar mijn pagina en ineens zie ik wel de startpagina, maar dan alleen met berichten van een andere pagina die ik weer geliked heb. Dus misschien begrijp ik het gewoon niet zo goed, en kan ik als “bedrijf” niet de berichten van mijn volgers zien?!…

        • Ellen

          Je zet me aan het denken. Ik heb daar onder startpagina ook geen berichten. Ik heb wel berichten maar die staan in mijn administratiepanel. En de mensen die je geliked hebben vind je daar ook. Nu like ik niet “als pagina”, maar alleen van uit mijn persoonlijk profiel.

          Ik heb even geëxperimenteerd, en heb jouw pagina geliked vanuit mijn pagina. Ik krijg ook geen statusoverzichten van jou pagina te zien. Maar die kreeg ik ook (nog) niet in mijn persoonlijk profiel. Zegt dus niets.

          Sorry maar ik kan er verder geen tijd mee in steken. Heb het heeeel erg druk. Mocht je nog tot leuke ontdekkingen komen, dan vind ik het wel leuk wanneer je het meldt.

          • Sonja Scheffer

            Ik begrijp het! Toch bedankt dat je er tijd in hebt willen steken en mocht ik ineens het licht zien, dan laat ik het jou als eerste weten.

            Groetjes,
            Sonja

  2. Sabine

    Hoi Ellen, Echt een mooi stuk!
    Ik heb een vraag die de andere kant op gaat: Mag je je fanpagina op je bedrijfswebsite gebruiken? Bijvoorbeeld als je op je fanpagina een leuke reactie op je bedrijf/product gekregen hebt van een fan, zou je deze comment legaal op je bedrijfspagina mogen publiceren om het aan je klanten te laten zien? Ik kan hierover niets vinden, misschien dat jij wat tips hebt?

  3. Ellen

    Hoi Sabine,
    Bedankt voor je compliment!

    Uit wat je schrijft krijg ik het idee dat je gewoon wilt citeren uit je facebook pagina. Dus een tekst kopiëren en plakken actie. En dat van je eigen pagina.

    Het lijkt met niet dat daar een probleem mee kan zijn. De geschreven reactie was voor jou of in ieder geval voor wat jij gepubliceerd hebt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er enig copyright probleem is. (Behalve wanneer in die reactie hele bestaande boekwerken c.q. teksten in geheel geciteerd worden. Maar dan heb je eerder met de schrijver daarvan een probleem). Want dan zou niemand meer ergens iets kunnen citeren wat aan hem of haar gericht is.

    Maar pin me niet op vast. Soms staat er zo maar ergens in een hoekje een speciale voorwaarde. Ik heb niet alle voorwaarden van facebook paraat in mijn hoofd. Maar ik heb nog nooit gehoord dat je op die manier een probleem veroorzaakt.

    Informatie over copyright is te vinden op :
    http://www.facebook.com/legal/copyright.php

    Ik denk nog eerder dat facebook zelf problemen zou kunnen krijgen. Dat hangt natuurlijk vol van foto´s, filmpjes en teksten van elders.

    Of wil je je website ophalen in een Iframe, binnen je eigen website? Dit bedenk ik me net. He grappig. Is een optie waar ik nog niet aan gedacht heb. Heb geen idee of daar moeilijk over gedaan wordt. Is toch een kwestie van in de voorwaarden zoeken wanneer je dat wilt.

    Verder zijn er trouwens volgens mij wel tools of plugins die dergelijke reacties kunnen weergeven. Die heb ik heb in ieder geval op een website dat wel eens gezien. Maar kan ook zijn dat die website van een handige webbouwer was die dat zelf geprogrammeerd heeft. Misschien moet je eens onderzoeken of er voor je website plugins voor zijn. Wanneer die er officieel zijn, kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het officieel mag.

    Per slot van rekening doet de plugin die ik direct onder mijn artikelen werkt ook zoiets. Wanneer iemand reageert komt het op de facebook pagina terecht van die persoon, maar kun je het ook zien op mijn website.

  4. jeroen

    hoi allemaal,

    ik heb een vraag over bedrijfspagina’s. Is het mogelijk een subpagina aan te maken zodat er ook een subt tijdlijn is? het bedrijf heeft twee activiteiten die nogal verschillen. berichtgeving zou dan gescheiden kunnen worden.

    alvast bedankt!

    grroetjes
    jeroen

  5. Ellen

    Hoi jeroen,
    een subpagina ken ik niet direct. Maar je kunt natuurlijk altijd een tweede bedrijfspagina aanmaken. De berichtgeving kun je dan op die manier scheiden.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>