Categorie: Gedrag en beïnvloeding

Bezoekers reageren op sommige zaken positiever op een website. Dit zijn niet direct altijd dingen die in het oog lopen. Zo kan de grootte van een knop al enorme invloed hebben.

Zijn klantrecensies effectief? Online klantbeoordeling systemen

waarde klantbeoordelingen Ik wilde graag weten in hoeverre online klantrecensies van invloed zijn op het koopgedrag. Daarvoor zocht ik onderzoeken die meer inzicht zouden kunnen geven. Dat was niet makkelijk.. Ik vond alleen Engelse gegevens. Ik ga ik er van uit dat de gevonden tendensen in Nederland vergelijkbaar zijn. Marketeers die toegang hebben tot andere onderzoeken bevestigen dat.

Lees verder

Prijs tonen geeft B2B sites concurrerend voordeel

tonen-prijs-geeft-voordeelEr zijn nog veel B2B* websites die geen prijzen of prijsindicaties tonen op hun website. En ook voor een aantal dienstverlenende B2C* websites gaat dit op. Wat deze ondernemers zich vermoedelijk niet realiseren dat een groep potentiële klanten hierdoor gefrustreerd hun websites verlaten.

*B2B=bedrijven die aan bedrijven leveren – business to business
*B2C=bedrijven die aan consumenten verkopen

Lees verder

Kracht van sociale bevestiging voor je website

sterretjes Eén van de 6 principes die Robert Caldini beschrijft is sociale bevestiging. Met sociale bevestiging van anderen kan je website of een product meer vertrouwen krijgen. En daardoor interessanter voor potentiële klanten om te kopen. Sociale bevestiging is dus in feite een soort compliment. Iemand beschrijft op internet dat het product bevalt of geeft op andere wijze waardering. Omdat mensen zich het meest laten leiden door beoordelingen van anderen is dit een krachtige factor voor het nemen van beslissingen. Wat kun je hier nu mee?

Lees verder

Robert Cialdini geeft 6 principes die werken

Robert-Cialdini Professor Robert Cialdini heeft tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek gedaan naar beïnvloedingstechnieken. Hij heeft in de praktijk gewerkt in bedrijven. Hij werkte samen met verkopers om te zien wat hun kracht was. Hij onderzoekt wat verkopers en marketeers doen om klanten te overtuigen. Dit kan antwoord geven op vragen als : Waar ligt de dunne lijn tussen beïnvloeding en manipulatie? Hoe ga je daar mee om? Volgens welke principes werkt het?

Lees verder

Is inhoud onder of boven de fold belangrijk?

Inhoud onder of boven de fold op websites Je wilt dat bij een bezoeker belangstelling gewekt wordt. Dat hij verder gaat kijken op je site. De eerste indruk moet goed zijn. Plaats daarom de belangrijkste en aansprekende items en ingangen op een website links en bovenin. Links boven wordt het eerst gekeken. Maar is het nu wel of niet verstandig om inhoud beneden de folt te plaatsen? En moet je rekening houden met “mobiele” bezoekers?

Lees verder

Plaats een gezicht op je website om aandacht te trekken

heatmap - waar kijken mensen naar op een website Hoe ervaar je het zelf wanneer er een foto van een gezicht op je website staat? Onderstaande bevestigt in ieder geval waarom ik het zelf vaak heel leuk vind om een foto´s van mensen te plaatsen. We vallen als mensen gewoon onder dezelfde psychologische en biologische wetten. En vinden het vaak prettig om een gezicht te zien op een website.  Zelfs baby’s kijken al heel jong meer naar gezichten dan naar andere dingen. De mens is gebouwd om gezichten het belangrijkste te vinden. De aandacht gaat het meest naar de ogen.

Lees verder

1 2 »