Een goede webpagina 10 Tips

website-pagina3 Realiseer je dat een bezoeker je website niet de belangrijkste site van de wereld vindt. En dat een bezoeker snel wil vinden wat hij zoekt. Je goede webpagina moet dus overzichtelijk zijn.

De belangrijkste inhoud bovenaan

Bezoekers scannen websites. Dus werpen snel een blik om te kijken of wat ze zien interessant is. Je moet snel duidelijk maken wat je wilt vertellen. Want anders is de bezoeker al weer weg.

Schrijf voor je bezoekers

Schrijf in de woorden van je doelgroep, schrijf niet voor de expert (tenzij dat je doelgroep is). Bezoekers voelen zich anders niet aangesproken.

Makkelijk te lezen inhoud

Zorg voor prettige en rustige indeling van tekst en onderdelen als plaatjes, video´s e.d. Een heel blok tekst is niet leesbaar. Plaats witruimtes tussen tekst. Plaats zinvolle koppen boven tekstdelen. Gebruik opsomminglijsten met cijfers of opsommingtekens er voor.

Houd het kort

Probeer het kort te houden. Wanneer je verhaal heel erg lang wordt deel het op over meerdere pagina´s.

Eén onderwerp per pagina

Dit maakt het overzichtelijk voor bezoekers. Ze zien direct het antwoord op wat ze zoeken. Ook is dit SEO technisch beter. Het bevordert de vindbaarheid in zoekmachines.

Probleemherkenning

Belangrijk is om je in te leven in de situatie van de bezoeker. Dit is bijvoorbeeld zinvol wanneer je een werkwijze adviseert of leuke informatie hebt hoe iets op te zetten.Ook van belang voor commerciële websites. Je verkoopt wanneer je aan de wens van de koper kunt voldoen en hun probleem op kunt lossen

  • Omschrijf welke problemen het product of de dienst op?
  • Hoe lost het product of dienst dat probleem op
  • Wat is het uiteindelijke resultaat voor de bezoeker of klant

Bezwaren wegnemen

Waarom zou iemand NIET gebruik maken van je product, advies of werkwijze? En zijn voor die redenen oplossingen voor. Of zijn die bezwaren eigenlijk wel terecht?

Voordelen noemen

Doe dit op overzichtelijke wijze. Doe dit eventueel puntsgewijs.

Wees niet opdringerig

De meeste mensen haken af bij opdringerigheid. Meteen iets willen verkopen werkt niet. Zelfs leuke popups die tegenwoordig opnieuw erg in zijn worden vaak als irritant ervaren.

Je kunt wel een advies tot een te ondernemen actie in beeld brengen, maar een bezoeker moet het makkelijk kunnen negeren of er om heen gaan. Pas ook op met (irritant) bewegende plaatjes.

Wat wil je dat de bezoeker doet?

Wat wil je dat de bezoeker doet nadat hij de informatie tot zich genomen heeft. Zorg dat de bezoeker direct de weg kan vinden.

  • Verder lezen? Verwijs dan met een link naar andere informatieve pagina´s op je website.
  • Een artikel aanschaffen? Zog voor een duidelijk zichtbare knop waarmee het aankoopproces begint.
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief? Zorg dat direct vanaf deze pagina dat mogelijk is.

Je kunt natuurlijk dergelijke zaken ook combineren.

Meer over goede website kenmerken is te vinden in:
Goede website belangrijke kenmerken op een rijtje

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>