Google Adwords bieden op eigen merk, naam of bedrijfsnaam

Google adwords zoekwoord eigen merk of naam Waarom is soms de bieddingsschatting voor de eerste pagina voor het zoekwoord met je eigen naam of merk hoger dan dat je verwacht? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Is het wel of niet zinvol om in Google Adwords als zoekwoord je eigen merk of bedrijfsnaam te gebruiken? Ook dat is niet eenduidig.

De vermoedelijk reden dat bieddingsschatting hoog uit kan vallen, is omdat andere mensen op je naam bieden. Waarom zouden ze dit doen? Er zijn tal van redenen – maar de meest waarschijnlijke zijn:

  1. Concurrenten gebruiken je naam of merk als zoekwoord.. Die hopen daarmee verkeer binnen te halen dat jouw bedrijf zoekt.
  2. Je hebt dezelfde naam als een ander bedrijf
  3. Je naam kan ook iets anders betekenen. En wordt als zoekwoord bij andere producten en diensten gebruikt.

Concurrent biedt op zoekwoord met jouw bedrijfsnaam of merk

Het komt vaker voor dat de bedrijfsnaam van de concurrent gebruikt wordt bij een Adwords zoeknetwerk campagne. Wanneer een advertentiecampagne bedoeld is voor een marktsegment dat een sterke marktleider heeft, dan is het heel gebruikelijk om hun merk- en bedrijfsnamen gebruiken. En om zo te proberen bezoekers te bereiken die op zoek zijn naar de marktleider.

Naam betekent iets anders of wordt elders ook gebruikt

Wanneer je naam iets anders kan betekenen, heb je een ander probleem. Je zult dan in je Adwords campagne met negatieve zoekwoorden en goede advertentieteksten moeten werken.

Stel je naam is Pieter Kras en je bedrijf heet ook Kras. Dan zul je bijvoorbeeld negatieve zoekwoorden die met reizen te maken hebben moeten toevoegen. Want Kras is ook een bekende reisorganisatie. Dat geldt natuurlijk ook voor zoekwoorden als “kras verwijderen” en “krassen”.

Het is dan nog meer van belang om in je advertentietekst heel goed duidelijk te maken welke producten of diensten je levert. Zodat er geen verwarring kan ontstaan tussen jouw bedrijf het andere bedrijf met dezelfde naam. En ook om verwarring te voorkomen met de andere betekenis van je bedrijfsnaam.
Controleer in het rapport zoektermen, welke zoektermen door bezoekers gebruikt worden. Deze rapportage kan ook gebruikt worden om eventuele ander negatieve zoekwoorden toe te voegen, wanneer een zoekterm niet van belang is.

zoekterm rapport

Voorbeeld zoektermen rapport. Dit geeft termen weer waarop bezoekers in Google gezocht hebben voordat ze op de advertentie geklikt hebben.

Eigen naam en Adwords kwaliteitsscore

Wanneer je biedt op je eigen naam, zal je website en zeer relevant zijn voor de zoekopdrachten op je bedrijfsnaam. Dit zal vermoedelijk door Adwords beloond worden met een verhoging van de kwaliteitsscore. Dit zal er voor zorgen dat je minder per klik hoeft te betalen, en sneller een hogere advertentie posities krijg. Maar Google kan er soms een tijdje over doen om gegevens te verzamelen en het kan een poosje duren voordat je beloond wordt.

Adwords quality score

Merknaam niet in advertentietekst, wel in zoekwoord

Je mag dus zelf ook met de merknaam van de concurrent als zoekwoord adverteren. Houd er wel rekening mee dat je de merknaam niet in de advertentietekst mag noemen.

Het is natuurlijk de vraag of dit netjes is. Persoonlijk spreekt het mij minder aan. Wees zelf zo goed dat je product en dienst dit niet nodig hebben. Maar bedrijfsmatig kan het soms wel aantrekkelijk zijn. Een ander kan dit ook met jouw merknaam doen.

Het nadeel is dat adverteerders in de betreffende branche de prijs op het zoekwoorden met bedrijfsnamen aan het opdrijven zijn. In sommige branches bestaan er afspraken om niet op elkaars merk te bieden..

Het is kan ook moeilijk zijn om op de naam van een ander een goede CTR op te bouwen. Gevolg hiervan kan een lage relevantie zijn waardoor je een lage kwaliteitsscore krijgt. Je website is vermoedelijk niet zo relevant als die van de concurrent zelf. Daardoor worden de kliks duurder.

Je kunt ook zelf contact op nemen met de concurrerende  adverteerder en verzoeken je bedrijfsnaam niet meer als zoekterm te gebruiken. Soms zijn de verantwoordelijke mensen van een bedrijf zich niet eens bewust dat dit gebeurt. Omdat een extern  marketingbureau dit heeft gedaan, of omdat dit een initiatief is van de marketingmedewerker. En willen ze best gehoor geven aan je verzoek.

Bieden op merken van je eigen producten

Wel is het handig dat je kunt bieden op merken die je zelf verkoopt. Wanneer je Philips producten verkoopt, is het handig dat je deze naam in je zoekwoorden kunt gebruiken. Je productpagina is dan ook relevant, wanneer de bezoeker bijvoorbeeld een pagina met Philips televisies als landingspagina heeft.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>