Google Analytics tag installeren in Google Tag manager

Google Analytics onder tag manager installerenIn Google Tag Manager kun je code-tags aanmaken en testen. Pas wanneer je de opdracht publiceren geeft wordt deze actief op de website. Wanneer er al Google Analytics tracking code draait op je site, moet je dat verwijderen voordat je de Analytics tag publiceert. Want anders kloppen de gegevens in Google Analytics niet meer. Je kunt dus wel in Tag Manager de Analytics tag vooraf aanmaken en testen.

Het is mogelijk om de oude Google Analytics code (niet Universal) naast de nieuwe Universal code te draaien. Wanneer je nog werkt met de oude Google Analytics code buiten Tag manager dan kun je in Google tag manager een Universal code tag aanmaken. En met beide naast elkaar werken. Hiervoor maak je in Google Analytics een nieuwe property aan voor de website. Dat kun je doen in Google Analytics Account onder beheer. Kies bij het maken van deze property voor Universal Analytics.

Ik er van bij de onderstaande handleiding van uit dat je al een gratis Google Tag Manager account hebt. En dat de code tag van Google Tag Manager op de website op alle pagina´s geïnstalleerd is.

De Google Analytics tag die je nu gaat maken moet werken op al je website pagina´s.

Tag Manager herkent welke Google Analytics er draait aan het unieke het Tracking ID (UA-nummer) van Google Analytics. Dit UA-nummer is te vinden in Google Analytics onder Beheer (Admin) en de Property. Dat nummer moet ingevoerd worden in Tag Manager.

google tagmanager account GA tracking code UA nummer

Google Analytics UA tracking ID in een macro

Voordat we beginnen met het maken van de Google Analitics tag gaan we de tracking ID dus de UA-waarde in een macro zetten. Dat is handig. Want je hebt meestal snel behoefte aan meer Google Analytics Tags. Bijvoorbeeld voor zogenaamde Google Analytics events. Voor al die mogelijkheden maak je een nieuwe Analytics tag aan in Tag Manager. En daarvoor moet je telkens opnieuw het UA-nummer invullen. Dan is het handiger dat dit UA-nummer in een macro staat. En via die macro opgehaald kan worden in een tag.

Voor het functioneren van Google Analytics is het dus niet nodig een macro aan te maken. De werking verandert ook niet of je een macro gebruikt of direct het UA-nummer invult.

De handleiding voor deze macro kun je vinden in artikel:
Google analytics tracking id ua nummer in macro

Nadat de macro gemaakt is gaan we de Analytics tag maken.

Google Analytics tag maken

google tagmanager menu tag-regel-macro

Kies voor Nieuw, Tag

google tagmanager Universal Analytics tag aanmaken-1

  • Geef de tag een naam
  • Kies voor Tagtype : Google Universal
  • Kies voor Trackingtype : paginaweergave
  • Voer bij Taracking-ID het UA-nummer in of verwijs naar de macro die je eerder gemaakt hebt. De macro kun je opvragen met de knop rechts in het vak.

macro met Google Analytics tracking ID-ua nummer opvragen

Regels instellen voor een Tag

Een tag werkt nooit als er geen regel is. Met een regel geef je aan wanneer de tag moet werken. Bijvoorbeeld op een bepaalde pagina of op alle pagina´s. Google Analytics moet op alle pagina´s werken.

Google tag Manager regels toevoegen

Activeringsregels : Klik op +Toevoegen

Google tag Manager regels toevoegen-alle pagina´s

Kies voor All pages, en opslaan.

En bewaar de tag door op Opslaan te klikken.

De tag ziet er nu zo uit :

Google tag Manager Google Analytics tag klaar

Testen van de Analytics tag

Voor het testen van de tags maak je eerst een nieuwe versie. Het aanmaken zorgt er ook direct voor dat je nu deze versie gekozen hebt.

  • Klik op knop Voorbeeld te klikken.
  • Kies voor voorbeeld weergeven en fouten opsporen.
  • En klik daarna op de link van je website.

Nu staat je browser in test-modus voor alle tags die je nu hebt. Wanneer je dan naar je website surft kun je zien of de gemaakte tag actief is. Dat zie je onderin je webpagina in een extra venster.

testen van tags in tag mananger

Alle tags die gemaakt hebt in Tag Manager worden getest. Dus inclusief tags die je al hebt draaien.  In bovenstaande voorbeeld staan er 2 tags in Google Tag Manager. Google Analytics Univesal en AdWords conversie. De Analytics tag is wel actief en de AdWords tag niet. De tweede tag is niet actief op deze pagina, omdat met Tag Manager Regels bepaald is dat de AdWords tag alleen op bepaalde pagina´s actief mag zijn.

Je kunt trouwens ook op deze wijze oudere versies testen. En terugvallen op een oudere versie is ook mogelijk.

Zorg er voor dat je bij wijzigen de pagina ververst, zodat je geen oude pagina uit de cache op je computer gebruikt bij testen.

De testomgeving werkt met een speciale cookie, waaraan Tag Manager herkent welke versie moet werken in de testomgeving.

Google Analytics tag op de website publiceren

Na het testen kun je wat je hebt aangemaakt actief maken op je website. Dat heet publiceren in Tag Manager. Wanneer je meer nieuwe tags hebt aangemaakt worden die bij het publiceren meegenomen. Je publiceert dus niet de enkele tag. Maar de huidige versie van de container met alle tags er in. Je vervangt de oude versie van de container met een nieuwe versie, waar naaste eventuele eerdere de net toegevoegde Analytics tag in staat.

  • Klik op Publiceren

 

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>