Google Analytics – wat is een bezoek of sessie?

Google Analytics bezoeken en sessies Hoe worden bezoeken of sessies berekend in Google Analytics? En waarom is het belangrijk om dit te weten?  Na de uitleg volgt een praktisch voorbeeld.

Om de invloed van sessies op registraties en rapportages te weten is het belangrijk om de feiten te kennen.

Algemene uitleg

Een sessie of een bezoek zijn synoniem in Google Analytics. Een sessie begint wanneer een bezoeker op een pagina van een website arriveert. Zolang de bezoeker op de website naar andere pagina´s en onderdelen navigeert of andere interacties met de site heeft, duurt de sessie voort. De registratie van de sessie wordt vastgelegd in cookies. Elke keer dat een gebruiker uw site bezoekt, wordt een teller toegepast op hun bezoek die met één wordt verhoogd voor elke nieuwe sessie van die bezoeker.

Omdat de sessie gekoppeld is aan een cookie, is het registreren gekoppeld aan een bepaalde browser op een bepaald apparaat. Wanneer dezelfde persoon een andere browser opent en naar dezelfde website surft, is dit voor Google Analytics een andere bezoeker en dus ook een andere sessie. In feite zou je kunnen zeggen dat Google Analytics die als twee totaal verschillende personen ziet.

Feiten over sessies in Google Analytics

Een Google Analytics sessie eindigt:

  • Wanneer de bezoeker 30 minuten lang inactief is geweest en geen interactie meer heeft gehad met de website.
  • Om middernacht
  • Campagnewijziging: Wanneer de gebruiker via de ene campagne op een site komt, vertrekt, en vervolgens terugkeert naar de site via een andere campagne
  • Wanneer de verkeersbron of het medium wijzigt waardoor de gebruiker terug komt op de website pagina.

Het sluiten van de browser veroorzaakt geen einde van een sessie. Wanneer een browser snel na het sluiten weer geopend wordt, en de site opnieuw bekeken wordt gaat de vorige sessie verder. Daarvoor moet de browser wel opnieuw geopend worden voordat de sessietijd verlopen is.

Voorbeeld : Een bezoeker komt op de website via een Google Adwords campagne. Hij bekijkt de pagina 5 minuten en verlaat de website. Na 3 minuten komt de bezoeker terug via een organische zoekopdracht. Op dat moment start een nieuwe sessie.

Pas op bij inzet van campagne parameters

Het kan handig lijken om campagne parameters van Google Analytics in te zetten voor interne metingen op de website, bijvoorbeeld voor de navigatie. Wanneer een bezoeker dan een element in de navigatie aanklikt zal er telkens een nieuwe sessie starten. En dus onterecht het aantal bezoeken voor de website enorm verhogen.

Wat is een interactie bij Google Analytics?

Bij elke Google Analytics interactie met de website wordt de tijdslimiet van de sessie opnieuw naar 30 minuten gezet.

De volgende zaken worden als een interactie bij Google Analytics beschouwd :

1. Interacties bij standaard installatie

Een webpagina die opgevraagd wordt. Dit kan ook gebeuren door het verversen van dezelfde pagina. Of door terug te gaan naar een vorige pagina.

2. Interacties bij aangepaste installaties

Het is mogelijk handmatig aanpassingen te maken in de tracking door de tracking code aan te passen. Of door Google Analytics code te koppelen aan bepaalde onderdelen op de website. Dat betreft onderdelen op de site waar je informatie over wilt meten. Bijvoorbeeld hoe vaak op een bepaalde knop geklikt is of hoe vaak een video afgespeeld wordt. Het gevolg van een dergelijke interacties is dat de sessietijd voor de bezoeker opnieuw op 30 minuten gezet wordt.

Dergelijke interacties zijn :

  • Virtual Pageview. Een handmatig ingebouwde Pageview (virtuele paginaweergave). Je kunt de opdracht om een extra pagina weergave te meten koppelen aan een element van je website. Dit wordt meestal afgeraden, omdat het aantal pagina weergaves in de Rapportages onnatuurlijk verhoogd wordt.
  • Event. Een gebeurtenis die wordt geactiveerd met Event Tracking die je hebt ingesteld op je site. In plaats van een virtuele paginaweergave is het aan te raden Events te meten. Deze worden in aparte rapportages weergegeven. En beïnvloeden niet het aantal pagina weergaves.
  • Een aankoop transactie die plaatsvindt op je site. Dit wordt geregistreerd wanneer de website een e-commerce site is, waarop verkopen door Google Analytics geregistreerd worden.

Invloed interacties op de bouncerate van een pagina

Deze interacties sturen tevens een volgend gif-request naar de Google Analytics server. Gif-requests worden door google Analytics gebruikt om een tracking gebeurtenis te registreren. Doordat op dezelfde pagina ook al een Gif-request heeft plaats gevonden voor de initiële paginaweergave, heeft dit invloed op de bouncerate. Wanneer er maar één enkele pagina bezocht wordt en er ook een video bekeken wordt die een event triggert zijn er twee Gif-requests. Eén voor de paginaweergave en één voor het event. Dit zorgt er voor dat de pagina niet als bounce wordt geregistreerd. Want in feite wordt een bounce voor een pagina geregistreerd wanneer er slechts één Gif-request heeft plaatsgevonden.

Met een parameter is het trouwens mogelijk om bij Event tracking het meetellen daarvan voor de bouncerate uit te schakelen.

tracking gif request track

tracking geen.cookies

De sessietijd verhogen of verlagen

Deze beschrijving gaat uit van de standaard Google Analytics settings voor de tijd van de sessie. De tijdslimiet waarop een sessie afloopt is dan 30 minuten. Met de methode _setSessionCookieTimeout() kun je de standaard waarde van 30 minuten wijzigen door het aantal milliseconden als parameter meet te geven.. Maar dat verandert in principe niets aan de afhandeling van de sessie. Behalve wanneer je _setSessionCookieTimeout() op nul seconden zet. Op dat moment wordt een sessie pas beëindigd wanneer je de browser sluit. Op dat moment wordt de sessie cookie verwijderd. De tijd wanneer de sessie verloopt kun je zien in de Google Analytics __utmb cookie.

Google Analytics sessietiijd __utmb cookie

Voorbeeld aanpassingen sessieregistratie op je website

Stel je een website hebt voor een technische cursus. De lesstof op elke pagina heeft erg veel tekst, diagrammen en video´s. Je merkt dat je een hoge bouncerate hebt, en denkt dat die niet realistisch is. Wat kun je doen om de Google Analytics registratie meer realistisch te maken?

Dit kan met behulp de volgende acties :

  • De __utmb cookie sessietijd vergroten
  • Installeer Event tracking of Virtuele pageview tracking voor navigatie binnen dezelfde pagina
  • Installeer Event tracking voor het luisteren of bekijken geluidsopnames,  video´s en slideshows.
  • Installeer met de javascriptfunctie setTimeout een in de tijd uitgesteld Event dat gebeurt na een aangegeven tijdsduur.

Realiseer je wel dat met virutele paginaweergaven het aantal paginaweergaven in de Google Analytics rapportentoeneemt.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>