Categorie: Google analytics en Web analytics

Google Analytics tips. Hoe gebruik je website statistieken? Google Analytics goed inrichten. Andere analyse tools. Analyseer en optimaliseer je website om die prettig houden voor bezoekers. Om de website te laten vinden in Google. Optimaliseer marketing campagnes.

298 LinkedIn Bezoeken zijn geen 298 LinkedIn klikken

Google analytics bezoeken en kliks Je bekijkt je Google Analytics Verkeersbronnen Verwijzingen rapport (Traffic sources Referrals) van december. Hier zie je 298 bezoeken staan met de bron LinkedIn. Het oogt alsof er 298 bezoeken op je website afkomstig zijn van een klik op een link bij LinkedIn. In werkelijkheid waren er waarschijnlijk minder klikken op links bij LinkedIn. Dit klinkt verwarrend en niet goed. Maar het betreft een functionaliteit die het analyseren gemakkelijker maakt.

Lees verder

Google Analytics – Google zoekmachines per land onderscheiden

Google analytics onderscheid zoekmachines Bij de organische zoekresultaten in Google Analytics kun je als bron de zoekmachine Google zien staan. Alleen zegt dit niets over het Google domein waar de bezoeker gezocht heeft. Nederlanders zoeken meestal onder het domein google.nl, Belgen onder google.be, Fransen onder google.fr enz. Google Analytics plaatst alles onder de source (bron) Google.

Lees verder

Zoekmachine in Google Analytics toevoegen

zoekmachines toevoegen Google Analytics kan onderscheid maken tussen een aantal verschillende zoekmachines. De namen van deze zoekmachines worden als organische bron weergegeven in de Google Analytics rapportages. Welke zoekmachines Google Analytics met de standaard Analytics tracking code kan onderscheiden is te vinden op de Google Analytics developers website. Je kunt zelf nog extra zoekmachines toevoegen. Wanneer je ze als zoekmachine toevoegt zie je ook met welk keyword doorgestuurd is.

Lees verder

Waarom Google Analytics installeren?

Waarom Google Analytics Sommige mensen die Google Analytics installeren kunnen teleurgesteld zijn. Dat is de schrijfster van dit stuk zelf ook geweest.

Toch ben in nu wel enthousiast. Het ligt er namelijk aan wat je wilt meten. En dan blijkt er in Google Analytics veel mogelijk te zijn. In kleine stappen wijzer worden met Google Analytics en het naar je hand zetten kan zinvol en boeiend zijn. Google Analytics is blijkbaar toch niet voor niets het meeste gebruike analytics programma ter wereld

Lees verder

Uitgebreide linktoeschrijving In Page Google Analytics werkend krijgen

 

Google Analytics In Page interne link meer onderscheid probleemDit werkend krijgen was een zoektocht. Die zoektocht beschrijf ik in het artikel met de titel “Meer onderscheid in links bij In Page Analytics werkt niet. Waarom?” Daar kun je ook meer uitleg en achtergrondinformatie lezen. Het betreft hier de optie die ook wel Uitgebreide linktoeschrijving genoemd wordt (Enhance link attribution). Ik heb testen gedaan met twee websites. Uiteindelijk is het gelukt.

Lees verder

Meer onderscheid in links bij In Page Analytics werkt niet. Waarom?

Google Analytics In Page interne link meer onderscheid probleemOnder menu Content vind je in Google Analytics de optie In Page Analytics. Je ziet met die optie visueel op je website hoe vaak procentueel op een bepaalde interne link op je website geklikt is.

Met de standaard mogelijkheden is er een beperking. Heb je meerdere links met dezelfde verwijzing, dus met dezelfde doel-URL, dan worden klikken op die links gelijk gesteld. Heb je dus zowel een link boven en onderin je pagina naar http://mijnweb.nl/pagina6,.dan is het vaak zo dat de meeste klikken toch van een link bovenin een pagina zullen komen. Maar doordat er geen onderscheid is weet je het niet zeker. De klikken worden bij elkaar opgeteld. Lees verder

Google Analytics Individual Qualification (IQ) Test

Deze test is een examen in kennis en vaardigheden in gebruik en het inrichten van Google Analytics.  Met Google Analytics is heel erg veel mogelijk qua testen en het verkrijgen van gegevens over het functioneren van een website. Google Analytics kan omgebouwd en aangepast worden aan de doelstellingen van de website waarop het geïnstalleerd is. Om de kennis te krijgen hoe Google Analitycs op zinvolle wijze aan te passen is en hoe een goede gegevensanalyse toe te passen zijn er diverse opleidingen. Om aan te tonen dat je een goede basiskennis  hebt kun je een certificeringsexamen bij Google afleggen.

Voor de niet kenners : het uiteindelijke doel van dergelijke analyses is het krijgen en houden van een prettig te gebruiken website voor bezoekers. Die goed gevonden wordt op Internet en optimaal gebruik kan maken van online marketing. Lees verder

« 1 2 3