Google gepersonaliseerde zoekresultaten – Wat vind je?

gepersonaliseerde zoekresultatenGoogle toont niet altijd objectieve zoekresultaten. En persoonlijk vind ik dat behoorlijk irritant. Wat is dit nu eigenlijk?

Wat zijn objectieve zoekresultaten? Wat is nu een normale situatie?  En wat gebeurt er dan wel?

Een normale situatie is dat wanneer je zoekt binnen een zoekmachine alleen rekening gehouden wordt met in welk land je je bevindt, en in welke taal de zoekterm geschreven is. Je vindt dus “objectieve” resultaten. En verder vind ik dat je land en taal ook nog zelf uit zou moeten kunnen schakelen. Alleen is dat voor de meeste mensen wel zinvol. Want ze kunnen resultaten in het Chinees toch echt niet lezen.

Hoe objectief zoekresultaten zijn is natuurlijk altijd de vraag. Het Google zoekalgoritme bepaalt de volgorde van de resultaten. En hoe dat algoritme werkt weet je niet.

Google gepersonaliseerde resultaten voor iedereen

Nu meent de Google zoekmachine effectiever te moeten zijn, en mee te moeten denken.

Google trekt conclusies wanneer je surft, en uit je zoek-, klik- en surfgedrag lijkt het alsof je niet vindt wat je zoekt. Dan gaat Google bij een zoekopdracht de zoekresultaten die aan je getoond worden aanpassen. De informatie waarop je daarvoor al gezocht hebt, wordt weggeschreven in cookies op je computer.

Meer Google gepersonaliseerde zoekresultaten.

Mensen die ingelogd zijn in een Google account krijgen nog meer te maken met de Google gepersonaliseerde resultaten. Wanneer je een Google account hebt, dan heb je (standaard) toestemming gegeven dat Google informatie bijhoudt over naar welke websites je surft. De meeste mensen geven die toestemming niet zo bewust. Maar dat doe je als je de Google voorwaarden accepteert.

De zwaar gepersonaliseerde zoekresultaten worden getoond wanneer je ingelogd bent met een Google account. Wanneer je er last van hebt kun je dit effect uitschakelen door uit te loggen.

Irritante zoekresultaten

Google zegt geautomatiseerd : “Ik weet wat jij leuk vindt.” En alleen dat laat ik je zien. En andere dingen niet.” Vergelijk dit eens met de volgende situatie:

Je wilt een scriptie schrijven over strandvogels. Je gaat naar de bibliotheek en vraagt om boeken over strandvogels. De bibliotheekmedewerker kent je, en weet al wat je wilt. Want je leest altijd boeken over wielrennen en musea. Dus stuurt hij je naar de boekenkasten met boeken over wielrennen en musea.

Gepersonaliseerde zoekresultaten stoppen

Verwijder de huidige cookie die zoekopdrachten opslaat uit je browser. Voor het uitschakelen gepersonaliseerd zoeken op basis van geschiedenis wanneer je geen Google account hebt, kun je je afmelden voor deze personalisatie via een opt-out :

google.nl/history/optout

Voor uitschakelen gepersonaliseerd zoeken op basis van geschiedenis wanneer je wel een Google account hebt. En verwijder de huidige cookie die zoekopdrachten opslaat, uit je browser.

Hierna kom je in een scherm met instellingen.


Kies voor Geen privéresultaten gebruiken
Klik op knop opslaan

SEO en gepersonaliseerde resultaten

Wanneer je bezig bent met het SEO optimaliseren van je website moet je rekening houden dat je standaard te maken krijgt met gepersonaliseerde resultaten. Houd hier ook rekening mee wanneer je zoekwoorden onderzoek doet.


Maak de schrijfster van dit artikel blij. Laat een reactie achter of een Like het artikel.


Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>