Handleiding Google Tag manager account aanmaken
Google Tag manager is gratis Voor het maken van een Google Tag manager account heb je een Google account nodig. Wanneer je die niet hebt moet dat eerst aangemaakt worden.
In Google Tag Manager heb je meer beheerniveaus. Met één Google account kun je in principe meer Google Tag Manager Accounts beheren. Het account niveau is het bedrijfsniveau. Bij uitbesteding kan één beheerder de tags van meer bedrijven beheren. Die beheerder heeft dan toegang tot meer Google Tag manager accounts. Of anders gezegd, het Google account van de beheerder heeft dan toegang Tot meer Google Tag manager accounts.
Beheerniveaus in Google Tag manager
- Beheerder (Google Account, meer bedrijven beheren)
- Bedrijf (Google Tag manager account)
- Container (één per website of mobiele app)
- Tags + macro´s + regels
(per website of app kun je meer tags aanmaken. Die tags gebruiken macro´s en regels)
Hieronder staat beschreven hoe een account met een container voor een website aangemaakt wordt.
Een nieuw Tag manager account aanmaken
1. Ga naar :
http://www.google.com/tagmanager/
2. Klik op knop Nu registreren, en log in met je Google Account
Hierna moet je in Google Tag Manager een Account aanmaken.
3. Vul de Accountnaam in (b.v. bedrijfsnaam), klik volgende.
Wanneer je niet je gegevens anoniem wilt delen voor benchmarking, schakel dan het vinkje uit.
Per website maak je een container aan. De container bevat de tracking code tag die op alle website pagina´s geplaatst wordt.
4. Vul de naam van de container in bijvoorbeeld de naam van de website.
5. Kies Webpagina´s en geef de juiste tijdzone aan.
6. Domein toevoegen is optioneel en is niet nodig.
7. Klik knop Account en de container maken.
8. Klik op Ik ga akkoord
Kopieer de gegenereerde code en plaats deze op elke pagina van je website. Plaats de code direct onder de opening van de <body> tag.
Wat doet de container code tag?
Deze code maakt een leeg gegevenslaag object aan (wanneer er nog geen gegevenslaag object eerder gemaakt is. Het is namelijk mogelijk zelf een datalaag te declareren. Bijvoorbeeld wanneer je een variabele snel nodig hebt, b.v. voor een aangepaste dimensie/custom dimension.)
Daarna wordt het eerste event (gtm.js) in de gegevenslaag geplaatst. En de Google Tag manager externe javascirpt library code = het bestand gtm.js wordt geladen vanaf Google’s servers.
Tags aanmaken
Het account en de container zijn nu aangemaakt. Je kunt nu direct doorgaan met tags aanmaken. De hier aangegeven tags en andere tags kun je altijd later aanmaken. Het is misschien handiger om direct de container code te plaatsen. Zodat je daarna makkelijk kunt testen of nieuw aangemaakte tags werken.
Lees hier de handleiding hoe je Google Analytics kunt installeren in Tag Manager.
De Tag Manager code Tag bestuurt alle andere tags
De Google Tag manager code tag stuurt alle tag aan die gemaakt worden binnen het programma. Hierna kun je tags voor bijvoorbeeld Analytics en AdWords maken binnen Google Tag manager. Niet-standaard Google Analytics-tags ingevoerd worden door te kiezen voor ‘Custom HTML Tag’ als tag type.
Een Tag heeft één of meer regels nodig
Een tag heeft minimaal één regel nodig. Een regel geeft aan waar een gemaakte tag werkt op de website. Standaard heeft tag manager één regel namelijk ,* wat staat voor Alle pagina´s. Zonder minimaal één regel werkt een tag niet.
Je kunt zelf andere regels maken, b.v. in een regel een URL aangeven wanneer een tag alleen op die pagina mag werken. Je kunt meer regels combineren. En gebruik maken van condities en regEx om groepen van pagina´s in een regel aan te geven.
Verder kun je gebruikmaken van uitsluitingregels. Daarmee geef je aan waar een tag dus niet geactiveerd mag worden.
Google Tag Manager Macro´s
Met Google Tag Manager Macro´s kunnen gebruikt worden tags en regels. Macro´s maken alles heel flexibel. In een nieuw account staan standaard een aantal macro´s die veel gebruikt worden. Je kunt ook zelf macro´s maken.
Heb je wat aan dit artikel? Of heb je iets op te merken? Een reactie of een like vind ik leuk