Google tag manager auto event tracking-Analytics-gebeurtenissen

01A-Google Tag manager event tracking - gebeurtenissen Met event tracking in Google Tag Manager kun je registreren wat bezoekers doen op je site. En extra gegevens voor je website analyse krijgen. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel bezoekers klikken op een uitgaande link. Of hoeveel bezoekers een formulier versturen. Ook kun je een timer gebruiken, waarmee je kunt registreren hoelang bezoekers een pagina open hebben. Deze gegevens kun je terug vinden onder de Events rapportages in Google Analytics. Het mooie van het werken met auto event tracking is dat er geen extra javascript code op de website geplaatst hoeft te worden.

Waarom event tracking? = gebeurtenissen registreren

Voorbeelden van events die vaak geregistreerd worden zijn:

  • klik op een link
  • klik op een knop
  • Een pdf download
  • Starten van een video

Met event tracking kun je allerlei handelingen laten registreren die voor jouw website analyse belangrijk zijn. Je bepaalt dus zelf welke handelingen belangrijk zijn om te registreren. Is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoe vaak een bepaald bestand gedownload is?  Op websites waar vaak één pagina gelezen wordt (blog of nieuwswebsite) wordt met een timer gemeten hoe lang een pagina geopend is. Omdat Google Analytics het openen van één pagina standaard als een bounce registreert, zonder tijdsduur.

Standaard registreert Google Analytics alleen wanneer een pagina in de browser van een bezoeker geladen wordt. Andere activiteiten op een pagina worden niet geregistreerd. Met de functionaliteit gebeurtenissen registreren (event tracking) kun je zelf aangeven welke handeling of gebeurtenis op de website extra geregistreerd wordt. Standaard vereist dit een stukje extra javascript code op de website pagina. Wil je meten hoeveel bezoekers op een knop of link klikken, dan moet de extra code aan die knop of link gekoppeld worden.

Google Tag Manager heeft een oplossing waarbij (vaak) geen extra code op de website nodig is. Ook wijzigingen in event tracking kunnen daardoor makkelijker doorgevoerd worden zonder (extra) website wijzigingen.

Omdat een event een extra actie is op een website, wordt een bezoek van één enkele pagina, met een interactie niet als een bounce geregistreerd in Google Analyitcs. (Tenzij je deze event functionaliteit uitschakelt).

Voordelen auto event tracking

  1. Je hoeft geen javascript code op de website te plaatsen.
  2. Je kunt de tracking instellen voor bezoekersacties op alle pagina´s. Bijvoorbeeld voor klikken alle links op alle website pagina´s.
  3. Je kunt met regels bepalen dat alleen acties op bepaalde pagina´s geregistreerd worden. Bijvoorbeeld alleen klikken op links op bepaalde pagina(s) worden geregistreerd.
  4. Je kunt ook andere regels met voorwaarden maken waaraan het registreren moet voldoen. Bijvoorbeeld registreer alleen een bepaalde link waarop geklikt wordt.

Google Analytics of Universal Analytics-gebeurtenissen instellen

Er zijn drie dingen nodig binnen Tag manager om in Google Analyitics of Universal Analytics te registreren

  1. Je hebt al een Analyitics account en een“standaard” Google of Universal Analytics Tag voor paginaregistratie geactiveerd.
  2. Je maakt een listener tag aan voor de events die je wilt registreren. De listener luistert op de webpagina of een bepaald bezoeker een handeling uitvoert. Er zijn op dit moment 4 verschillende soorten listeners.
    * Click listener
    * Link Click listener
    * Timer listener
    * Form Submit listener
  3. Je maakt een Google Analytics of Universal Analytics events tag aan die de registratie in Analytics van de gebeurtenissen afhandelt.

01A-Google Tag manager events registreren

Meer informatie over het maken van Analytics tags is te lezen in :
Google Analytics tag installeren in Google tag manager

Bekijk een voorbeeld van een Timer listener met tijdsduur events meten.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>