Categorie: Google Tag Manager

Google Tag Manager voor beheer van javascript codetags. Beheer met sjablonen, macro´s en regels. Voordeel – extern beheer.

Hoe Timer Listener events-tijd meten-Google Tag Manager instellen

Timer events Met de Time Listener in Google Tag manager kun je een tijd instellen waarna een event of gebeurtenis geactiveerd wordt. De Time Listener start zodra de pagina geopend wordt in de browser van een bezoeker. En zolang die pagina open staat telt de listener de tijd af. Stel de tijd staat op 60 seconden, dan wordt nadat de pagina 60 seconden geopend is in de browser van de bezoeker dit event geactiveerd. Dit wordt vaak gebruikt om de gegevens voor de bouncerate en tijd die de bezoeker doorbrengt op een webpagina anders te registreren. Lees verder

Google tag manager auto event tracking-Analytics-gebeurtenissen

01A-Google Tag manager event tracking - gebeurtenissen Met event tracking in Google Tag Manager kun je registreren wat bezoekers doen op je site. En extra gegevens voor je website analyse krijgen. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel bezoekers klikken op een uitgaande link. Of hoeveel bezoekers een formulier versturen. Ook kun je een timer gebruiken, waarmee je kunt registreren hoelang bezoekers een pagina open hebben. Deze gegevens kun je terug vinden onder de Events rapportages in Google Analytics. Het mooie van het werken met auto event tracking is dat er geen extra javascript code op de website geplaatst hoeft te worden. Lees verder

Macro Lookup Table gebruiken in Google Tag Manager

Google Analytics lookup table De Lookup Table macro kun je gebruiken wanneer je in een rij met verschillende waardes de daarbij behorende een uitkomst wilt zoeken. Je vergelijkt de waarde die een andere macro uit de (gegevenslaag van de) website heeft gelezen. En de bijbehorende waarde geeft deze macro door.

De Lookup table kan goed ingezet worden wanneer je met verschillende versies van een website werkt. Hieronder twee voorbeelden voor Google Analytics. Lees verder

Google Tag Manager tags testen met voorbeeld en foutopsporing

Google Tag Manager veilig werken-testenHet testen met voorbeeld is een erg mooie functie. Het maakt het plaatsen van Tags veilig. Doordat je eerst het effect in een testomgeving kunt bekijken. Hoe werkt dat?

Wanneer je in Google Tag Manager een nieuwe tag aanmaakt wordt deze niet direct actief. Ook wijzigingen in tags, regels en macro’s worden niet direct op de website doorgevoerd. Deze wordt pas actief wanneer je op de knop publiceren klikt.

Lees verder

Google Tag Manager macro waarde Data Layer-gegevens laag opvragen

Tag Manager - gegevenslaag In Google Tag Manager kun je heel makkelijk werken met variabelen die in de Data Layer of Gegevens laag staan. Het is niet verplicht om een Data Layer te hebben wanneer je Google Tag manager gebruikt. Maar wanneer je wel Google Tag Manager gebruikt, is het handig om bij het ontwikkelen van je website ook het ontwerpen van deze gegevenslaag mee te nemen.

Lees verder

Handleiding Google Tag manager account aanmaken

Google Analytics onder tag manager installerenGoogle Tag manager is gratis Voor het maken van een Google Tag manager account heb je een Google account nodig. Wanneer je die niet hebt moet dat eerst aangemaakt worden.

In Google Tag Manager heb je meer beheerniveaus. Met één Google account kun je in principe meer Google Tag Manager Accounts beheren. Het account niveau is het bedrijfsniveau. Bij uitbesteding kan één beheerder de tags van meer bedrijven beheren. Die beheerder heeft dan toegang tot meer Google Tag manager accounts. Of anders gezegd, het Google account van de beheerder heeft dan toegang Tot meer Google Tag manager accounts.

Lees verder

Google Tag Manager een groot gevaar – denk na over nadelen!

Google Tag manager gevaarlijkHet grootste gevaar zit in het feit dat javascriptcode vanuit vanuit Google Tag Manager op de website geplaatst kan worden. In Google Tag Manager plaats je javascript codetags. En het is het de bedoeling dat deze codetags er voor zorgen dat  gegevens ingelezen worden ergens anders. Bijvoorbeeld statistiekgegevens over het aantal bezoekers op de website. De code tag moet dus in principe gegevens lezen, en doorgeven naar een andere tool.

Javascript is een programmeertaal. En daar kun veel meer me dan alleen gegevens lezen. In die taal kun je allerlei soorten functionaliteiten geprogrammeerd worden. En juist daarin schuilt het gevaar.

Lees verder

Google Analytics tag installeren in Google Tag manager

Google Analytics onder tag manager installerenIn Google Tag Manager kun je code-tags aanmaken en testen. Pas wanneer je de opdracht publiceren geeft wordt deze actief op de website. Wanneer er al Google Analytics tracking code draait op je site, moet je dat verwijderen voordat je de Analytics tag publiceert. Want anders kloppen de gegevens in Google Analytics niet meer. Je kunt dus wel in Tag Manager de Analytics tag vooraf aanmaken en testen.

Het is mogelijk om de oude Google Analytics code (niet Universal) naast de nieuwe Universal code te draaien. Wanneer je nog werkt met de oude Google Analytics code buiten Tag manager dan kun je in Google tag manager een Universal code tag aanmaken. En met beide naast elkaar werken. Hiervoor maak je in Google Analytics een nieuwe property aan voor de website. Dat kun je doen in Google Analytics Account onder beheer. Kies bij het maken van deze property voor Universal Analytics.

Lees verder

Google Tag manager gebruiken? Wat is Tag management, wat zijn Tags

Google tag management Tags zijn stukjes javascript code zorgen voor de sturing van gegevensverzameling van je website. Denk hierbij aan website statistiek programma´s die het aantal bezoeken van een website registreren. Een bekend voorbeeld is Google Analytics. Dat werkt met behulp van het plaatsten van een stukje javascript binnen de code van elke websitepagina. Een registratiesysteem kan pas gegevens registreren vanaf het moment dat de tag op de website geplaatst is.

Lees verder

Adwords of Analytics trackingcode probleem diagnosticeren

Adwords en Analytics code problemen oplossen Je plaatst een nieuwe pagina op je website. Je controleert of de tracking in Analytics werkt door naar de Real Time rapportage te gaan in het profiel waarin je eigen IP adres niet geblokkeerd is. Je surft naar je nieuwe pagina. Alleen je ziet je eigen bezoek op deze pagina hier niet weergegeven. Hoe kun je nu makkelijk diagnosticeren wat er aan de hand is?

Lees verder