Hoe zoeken mensen met de Google zoekmachine?

google zoekresultaten Hoe kijken en zoeken mensen met de Google zoekmachine?  En hoe gaan ze om met de gevonden resultaten?

 

  • Ze typen één woord of meerdere woorden in.
    Dat is het keyword of zoekwoord (Ook meer woorden heet dan keyword of zoekwoord).
  • Daarna wordt op de knop zoeken geklikt.
  • Daarna worden 1 of meer zoekresultaten pagina´s bekeken (Search Engine Result Pages – SERPs).

Een heel hoog percentage zoekers kijken niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Algemeen kun je stellen dat 88% niet verder kijkt dan de 1e pagina. 10% kijkt niet verder dan de 2e pagina, 1,5 % kijkt niet verder dan de 3e pagina. De 4een verdere pagina´s met zoekresultaten zijn verwaarloosbaar.

Zoekmachine resultaten pagina´s (SERPs)

  • Pagina 1 – 88%
  • Pagina 2 – 10%
  • Pagina 3 – 1,5%
  • Pagina 4 en hoger resterende 0,5%

Met Google zoeken goed scoren qua bezoekersaantallen

Het is dus heel erg effectief wanneer je met je website op de eerste pagina van de Google zoekresultaten komt. Het meest effectief is het wanneer je op de eerste plaats komt. Ongeveer 30-40% van de bezoekers klikt op het eerste zoekresultaat.

Het maakt natuurlijk een heel groot verschil of een zoekwoord 100.000 keer gezocht wordt of 330 keer. Bij een hoog zoekvolume (veel mensen zoeken op je keyword) kun je ook nog aardig wat bezoekers naar je website krijgen wanneer je op zoekresultatenpagina´s 2 en 3 staat.

Doordat er tegenwoordig veel concurrerende websites zijn is het voor nieuwe websites moeilijk om op hoge posities terecht te komen.

Wil je zo hoog mogelijke bezoekersaantallen, dan moet SEO inrichting van je website voor Google zoeken effectief zijn. Dat betekent dat je nadenkt over de manier waarop mensen kijken en zoeken met de Google zoekmachine. Daarvoor kun je zoekwoord onderzoek doen. Voor verschillende zoekwoorden bekijk je dan het zoekvolume (aantal keren dat er per maand gezocht wordt op dat keyword) en de concurrentie (hoeveel websites en pagina´s bestaan er al voor dat zoekwoord).

5 reacties

  1. Pingback: Beter vindbaar met Google AdWords | Sofie Nuijten
  2. Pingback: Alles over SEO | Marketing
  3. Pingback: Contentmarketing als verlengstuk van SEO – Beau ten Have
  4. Smits Nick

    Bedoelt u niet dat 98% niet verder kijkt dan pagina 2, 99,5% niet verder kijkt dan pagina 3, enz..? Nu staat het er een beetje verwarrend.

  5. Ellen

    Er is niets verwarrends aan. Ik bedoel exact wat er staat :
    Algemeen kun je stellen dat 88% niet verder kijkt dan de 1e pagina. 10% kijkt niet verder dan de 2e pagina, 1,5 % kijkt niet verder dan de 3e pagina. De 4een verdere pagina´s met zoekresultaten zijn verwaarloosbaar.

    Het is dus niet verwarrend, want je hoeft er niets anders van te maken.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>