Kracht van sociale bevestiging voor je website

sterretjes Eén van de 6 principes die Robert Caldini beschrijft is sociale bevestiging. Met sociale bevestiging van anderen kan je website of een product meer vertrouwen krijgen. En daardoor interessanter voor potentiële klanten om te kopen. Sociale bevestiging is dus in feite een soort compliment. Iemand beschrijft op internet dat het product bevalt of geeft op andere wijze waardering. Omdat mensen zich het meest laten leiden door beoordelingen van anderen is dit een krachtige factor voor het nemen van beslissingen. Wat kun je hier nu mee?

Op internet kan iemand zijn waardering uitspreken op een forum of sociale media. Meer gestructureerd gebeurt dit met waarderingsystemen (rating systems). Meestal weergegeven met aantal sterren of een cijfer. Des te meer sterren of hoger cijfer, des te meer waardering krijgt het product. Een andere manier is een mogelijkheid om commentaar of een recensie die een gebruiker van het product kan schrijven. Ook kan worden weergegeven hoe vaak een bepaald product al gekocht is door anderen. Deze waarderingsystemen zijn op diverse, vaak grote websites terug te vinden.

Welke waardering werkt het beste?

  • Wanneer de schrijver ook wat over zichzelf schrijft. Dat geeft herkenbaarheid en vertrouwen.
  • Wanneer de recensie in een verhaalvorm wordt neergeschreven. Verhalen spreken meer onze emoties aan.
  • Recensies en ratings van “gewone” gebruikers van een product spreekt meer aan dan die van een expert

Boeken van Robert B. Cialdini

Invloed – De Zes Geheimen Van Het Overtuigen

Aan de hand van boeiende theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden laat Robert Cialdini in deze internationale bestseller zien hoe beïnvloeding

werkt.

Overtuigingskracht

Het boek bevat praktijktips voor alledaagse en heel herkenbare situaties. Iedereen die de effectiviteit van zijn communicatie in werk en prive wenst te verbeteren.

Één reactie

  1. Pingback: Hoe beïnvloedt de inrichting van de productdetailpagina op een website de (onbewuste) keuzes die een consument maakt? – Minor Future of Shopping

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>