Marketing strategieën – lage kosten, differentiatie en focus – Porter

Marketing strategieen porterWaarom nadenken over marketing strategieën?

Om concurrentievoordeel te winnen en behouden moet je meerwaarde bieden voor je doelgroepen. Je moet klantgericht zijn. Daarvoor moet je de behoeften en wensen van de markt kennen.

Wanneer klanten je product als inwisselbaar beschouwen hebben ze geen (speciale) reden om dit product te kopen. Wat zijn je concurrentievoordelen? Welke meerwaarde bied je voor de doelgroep? Wat maakt jouw producten of diensten bijzonder?

Misschien weet je het zelf wel. Maar belangrijker is dat je klanten het weten. Je moet oppassen dat promotie-uitingen geen tegenstrijdige signalen uitzenden. Maar om consequent te blijven. Daarom is het meestal niet handig marketing strategieën te combineren. Maar hoe bepaal je dat?

Strategie in relatie tot de concurrentie

Hiervoor is het handig om grote lijnen te zien. Michael Porter heeft een overzichtelijke basisindeling beschreven. Hij onderscheidt de volgende strategieën:

  • Lage kosten strategie
  • Differentiatiestrategie
  • Focusstrategie

Eigenlijk komt dit neer op twee hoofdstrategieën, Lage kosten of differentiatie strategie. Deze twee zijn op een brede markt gericht. Beide strategieën kunnen gecombineerd worden met een focus strategie. Je kunt deze indeling gebruiken om tot een keuze voor een strategie te komen. En daar je marketingplan op te baseren.

Lage kosten strategie

Gericht op een brede markt. Bied producten aan voor een lagere prijs dan concurrenten. Of voor een lagere prijs dan de gemiddelde prijs. Verlaag kosten, zoals productiekosten of bied een wat eenvoudige uitvoering van het product aan. Je product moet wel vergelijkbaar zijn met wat concurrenten aanbieden. Want anders is het een ander product. Bekende voorbeelden zijn Aldi en Scapino.

Differentiatiestrategie

Gericht op een brede markt. Je onderscheid je van concurrenten.. Dat kan voor één of meer eigenschappen die door veel klanten als een belangrijk worden ervaren. Bijvoorbeeld betere kwaliteit, prestaties, betere service, betere design, betere merknaam. Maar ook status verhoging. Ook een verkoopkanaal kan een bepaalde uniekheid hebben. Bijvoorbeeld wanneer het product alleen te koop is bij bepaalde winkels. Of je kunt het alleen kopen wanneer je lid bent van een bepaalde club of behoort tot een bepaalde groep. Kopers zijn dan bereid daarvoor een goede prijs betalen. Een bekend voorbeeld is Becel.

Focusstrategie

Je richt je op een klein deel van de markt. En concurreert op één of een beperkt aantal marktsegmenten. Je hebt meer kennis van de behoeften van de doelsegmenten. En daardoor kun je beter kunt inspelen op de behoeften van de consument. En je bent onderscheidend in product en service. Maar je kunt ook onderscheidend zijn op prijs binnen het segment.

Je kunt nauw gedefinieerde doelgroepen beter van dienst kan zijn dan de breder opererende concurrenten.

Marketing strategieen

Bijvoorbeeld vakantieorganisator met reizen voor rolstoelgebruikers.

Belangrijke factoren

Houd rekening met hoe de markt er uit ziet. Is er veel concurrentie? Kun je makkelijk winstgevend zijn in deze branche? Hoe ziet de toekomstontwikkeling in deze markt en met deze producten. Hebben je leveranciers veel invloed op markt. Hebben de kopers veel verschillende alternatieve keuzes?

Combineren van strategieën? Niet doen

Het is praktisch onmogelijk meer dan één strategie na te streven. Er moet een keuze worden gemaakt uit één van de drie strategieën.

De belangrijkste reden is dat de boodschap naar de klant verwarrend wordt. Of zelfs onbetrouwbaar kan lijken. Sublieme kwaliteit voor de prijs van een wegwerpartikel, wie gelooft dit? (Tenzij je dit echt waar kunt maken). Het veroorzaakt dat geen enkele doelgroep zich meer aangesproken voelt. Omdat men denkt dat het product niet voor hen bedoelt is. Kies een strategie en communiceer een heldere boodschap naar de markt.

- – - – - – - – - -

Boeken marketing strategie en toepassing

Strategische marketingplanning – theorie, technieken, toepassingen
Veel voorbeelden en tegelijk een degelijke theoretische onderbouwing. Standaardwerk over marketingstrategie.

Grondslagen van de marketing
Bij deze uitgave zit de Campuz Creditcard met een persoonlijke code die je toegang geeft tot digitale ondersteuning op de website behorend bij het boek.

Een praktische kijk op marketing en strategiemodellen
De 22 belangrijkste modellen, die helpen in korte tijd tot een betere strategie te komen.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>