Prijs tonen geeft B2B sites concurrerend voordeel

tonen-prijs-geeft-voordeelEr zijn nog veel B2B* websites die geen prijzen of prijsindicaties tonen op hun website. En ook voor een aantal dienstverlenende B2C* websites gaat dit op. Wat deze ondernemers zich vermoedelijk niet realiseren dat een groep potentiële klanten hierdoor gefrustreerd hun websites verlaten.

*B2B=bedrijven die aan bedrijven leveren – business to business
*B2C=bedrijven die aan consumenten verkopen

De meeste bezoekers geven de voorkeur om zelfstandig informatie te zoeken. En houden er minder van om in de oriënterende fase te mailen, bellen of af te spreken met een verkoper. Website eigenaren moeten er niet automatisch van uit gaan dat de potentiële klant je gaat benaderen voor een prijsopgave.

Vooral in de oriënterende fase van het verkoopproces kijken potentiële klanten veel bij concurrenten. Grote kans dat je de klant verliest aan een concurrent wel prijzen op zijn website heeft staan.

Belangrijk voor de klant is :

De eerste paar websites die een goed product aanbieden en prijzen tonen. Deze zijn de beste kandidaat waarvoor de potentiële klant kiest. Het nodig zijn van acties als bellen of mailen voor de prijs, kan net een stap te veel zijn.

Waarom geen prijs tonen?

Waarom willen die ondernemers geen prijzen tonen? Hun belangrijkste argumenten zijn:

  • We willen de concurrentie niet laten weten wat onze vraagprijs is. Want deze kan daarop anticiperen.
  • De prijs varieert, omdat de dienst per klant verschillend is. Het aangeboden product is complex waardoor de prijs niet zonder extra informatie te bepalen is.

Maar wegen die argumenten op tegen het feit dat je uit het voorkeurslijstje van potentiële klanten verdwijnt? Vooral wanneer concurrenten met vergelijkbare diensten wel prijsindicaties geeft.

Wat denken klanten wanneer geen prijs getoond wordt?

De klant kan denken dat je informatie achter houdt. Dat je iets te verbergen hebt. Of dat de klant bij het maken van een offerte misschien als melkkoe beschouwd wordt. Of de klant neemt aan dat de prijzen te hoog zijn.. Ook kan de klant het idee krijgen dat het ingewikkeld om met jouw bedrijf samen te werken. .

B2B-transacties hebben vaak een hoog prijskaartje. En wel of geen aankoop kan grote consequenties hebben. Maak het potentiële klanten makkelijker door de informatie over je producten en diensten zo zinvol mogelijk te maken. Wees transparant over de prijs. Dat is klantvriendelijk. En misschien valt dan juist jouw bedrijf op tussen de concurrenten.

Wanneer een voldoende geïnformeerde klant weggaat vanwege de prijs, kun je blij zijn dat de verkoper geen onnodige tijd aan die klant besteed heeft.

Eerst informatie dan pas de prijs

Maak duidelijk wat de waarde van je product of dienst is voor de klant. Laat zien dat het een goede investering kan zijn. Een investering in goede apparatuur, dienstverlening of het uitbreiden van kennis verdient zichzelf terug. De waarde is niet wat het kost, maar wat het de klant oplevert. En hoe het zichzelf terugverdient.

Je kunt op de site vertellen dat maatwerk meer kost. Geef indicaties van kosten per uur, per module of andere zinvolle indeling. Of geef een voorbeeld van een project met een prijsindicatie. Een uurtarief is soms weinig informatief. De klant moet dan al een idee hebben hoeveel uren noodzakelijk zijn het leveren van een dienst.

Een (standaard) project als voorbeeld heeft als voordeel dat een totaalbedrag getoond wordt. Dergelijke informatie werkt vaak positief. Noem eventueel meerprijzen voor het op maakt maken van de dienst of het product.

Waarvoor hebben B2B klanten prijsinformatie nodig?

Bedrijven hebben meestal een indicatie van de kosten nodig omdat:

  • Een prijs kan duidelijk maken of de bezoeker bij de juiste productgroep kijkt op een website. Er is vaak verschil in zwaarte of kwaliteit tussen een product/dienst voor de gewone consument of voor een bedrijf. Ook wanneer er een lichter of goedkoper product zoekt ziet de klant dat sneller.
  • Een klant wil graag prijzen vergelijken. En beoordelen of het zinvol is om meer te betalen voor een extra optie of kwaliteit. Zonder prijs is het onmogelijk een goede vergelijking te maken.
  • De prijs is nodig voor planning. Bij grote aankopen kan de planning maanden duren. Daarbij wordt vaak onderhandeld over de prijs. Desondanks werkt vaak een prijsindicatie vaak positief, om te kunnen beoordelen of het aangeboden product binnen de doelstellingen van het bedrijf valt.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>