Vraag weinig mentale inspanning

nadenken3A Vraag niet te veel mentale inspanning van bezoekers op je website. Tenzij het doel van je website mentale inspanning is. De hoeveelheid informatie die een mens kan verwerken op een bepaald moment is beperkt. Een persoon kan maar een heel beperkt aantal brokken informatie per keer verwerken.

Drie soorten mentale verwerking

Er zij drie manieren van mentaal verwerken die verschillend zwaar zijn:

  • Cognitief
  • Visueel
  • Motoriek

Elke soort vergt verschillende mentale inspanning. Wanneer je vraagt mensen iets op te zoeken op een scherm (visueel), kost dat meer inspanning dan wanneer je vraagt ze op een knop te drukken (motoriek). Het vraagt veel inspanning wanneer je van mensen vraagt iets te herinneren of een berekening te maken (cognitief). Een cognitief proces vergt de meeste inspanning, dan visueel, en motoriek het minst.

Bezoekers door een moeilijk proces leiden

Een moeilijk proces afhandelen kan voor een bezoeker tot veel onthouden of nadenken leiden (cognitief). Dit kun je proberen makkelijker te maken. Zo kun je een bezoekers door een proces heen leiden. Dit kun je doen door hem via opeenvolgende schermen met toelichting telkens op een knop te laten klikken (visueel en motoriek). Wanneer de volgorde logisch is, en de bezoeker niet diep na hoeft te denken, wordt dit als makkelijk ervaren. Ook al zijn er een groot aantal stappen met knoppen doorlopen. Het klikken op koppen is namelijk minder intensief dan nadenken.

Probeer bij het ontwerpen van een website zo min mogelijk mentale inspanning van bezoekers te vragen. In ieder geval wanneer handelingen verwacht worden. Natuurlijk kunnen met plaatjes en video’s wel de aandacht voor bepaalde onderwerpen gevraagd worden.

==> Lees ook :  Ingewikkelde informatie, maak het bezoekers makkelijk

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>