Wat is Affiliate marketing?

affiliate marketing Affiliate marketing is een vorm van internet marketing waarbij de affiliate een product of meerdere producten promoot en daar commissie voor betaald krijgt. De affiliate heeft vaak een website en fungeert als promotende partner.  De affiliate partner kan ook een goede mailadreslijst hebben, en je product via een nieuwsbrief promoten. Het is een vorm van adverteren op internet waarbij het verkopende bedrijf alleen betaalt voor prestaties. Die prestatie kan bestaan uit het sturen van een bezoeker naar een website (klik), lead (vaak een informatie of offerte aanvraag) of sale, één of meer verkochte goederen of diensten.

In de affiliate wereld wordt een verkopende bedrijf – de adverteerder – meestal merchant genoemd. Een affiliate kan producten op verschillende manieren promoten via internet.

Verschillende manieren van affiliate marketing promotie

affiliate marketing schema

1. Promotie via website affiliate -

Door het plaatsen van advertenties of promotionele teksten op eigen websites. Wanneer je bijvoorbeeld een goed bezochte informatieve website hebt over een onderwerp kunnen daar advertenties bij geplaatst worden. Stel dat je een website hebt waar je artikelen schrijft over watersport. Dan zou je affiliate kunnen worden. Dan kun je advertenties kunnen plaatsen van bedrijven die te maken hebben met watersport. Dergelijke advertenties zouden kunnen gaan over : een zeilboot huren, suflessen nemen, boek een watersport vakantie, een boek kopen over zeilen leren.

Affiliate marketing vindt op een website niet altijd plaats via een duidelijk herkenbare advertentie. Bij een informatief stuk kan een link geplaatst worden naar een bedrijf producten levert wat te maken heeft met de informatie waarover het stuk gaat.

Naast het plaatsen van advertenties kan een affiliate ook een volledige informatieve webpagina maken over een product, om dat product te promoten.

Degene die de promotie plaatst wordt in de affiliate wereld meestal de publisher genoemd.

2. Promotie met behulp van datafeeds

Vergelijkingswebistes zijn meestal ook affiliate websites. Deze websites werken meestal met datafeeds. Een verkopend bedrijf levert een datafeed aan voor een affiliate. Een datafeed is een grote lijst met producten en kenmerken van elk product. De kenmerken kunnen zijn soort product, categorie, prijs, extra informatie product, plaatje van het product enz.

Een vergelijkingswebsite krijgt datafeeds van meerdere bedrijven die dezelfde soort producten leveren. Al die lijsten worden ingelezen in een database van de vergelijkings website. Een bezoeker van een vergelijkingswebsite kan aangeven op welke kenmerken hij of zij zoekt of selecteert. Producten van verschillende bedrijven worden dan weergeven aan de bezoeker. Denk maar eens aan independer of beslist.nl

3. Promotie via een nieuwsbrief

Het is ook mogelijk om affiliatemarketing via een nieuwsbrief. In een nieuwsbrief kan een advertentie of een affiliate link geplaatst worden. Wanneer een affiliate een groot mailbestand heeft van geïnteresseerden voor zijn of haar nieuwsbrief kan dit interessant zijn. De affiliate kan ergens in zijn nieuwsbrief een affiliatelink of advertentie plaatsen naar de website van de verkoper.

4. Keyword buying

Bij deze vorm van affiliatemarketing hoeft een affiliate niet eens een website te hebben. De affiliate heeft een Google AdWords account. En maakt AdWords advertenties die bezoekers direct naar de website van de verkoper sturen. Google Adwords advertenties zie je naast de zoekresultaten in de zoekmachine staan.

Google zoekresultaten en advertenties

In deze AdWords advertenties wordt als zichtbare URL wordt dan de URL van de merchant getoond. De werkelijke URL is de affiliate URL die getraceerd kan worden door het Netwerk systeem. Veel verkopers stellen restricties op het inkopen van bepaalde keywords. Zo is bieden op de merknaam meestal niet toegestaan Ook zijn er bedrijven die deze vorm van affiliate marketing helemaal niet toestaan. Want dergelijke AdWords advertenties kunnen gaan concurreren met hun eigen AdWords advertenties. Zodat hun eigen AdWords campagne meer gaat kosten.

Traceren waar de (potentiële) klant vandaan komt

Van belang is dat op een of andere wijze traceerbaar is dat de klant of potentiële klant op de website van de adverteerder terecht is gekomen via de advertentie of link van de affiliate. En een lead of verkoop moet gekoppeld worden aan een verwijzing door een affiliate. Zelfs wanneer een aankoop plaats vindt op een andere dag dan de eerste doorverwijzing vanaf de affiliate website. Vaak wordt hieraan een limiet gesteld van 30 dagen. Dit kan met behulp van tracking en tracing programmatuur. Een bedrijf kan zelf dergelijke tracking en tracing programmatuur aanschaffen. En doet dan zelf de financiële afhandeling met de eigen affiliates.

Tracking en tracing in eigen beheer

Het zelf aanschaffen en draaiende houden van tracking programmatuur heeft voor een adverteerder consequenties. De adverteerder moet hiervoor

  • De tracking programmatuur aanschaffen of laten ontwikkelen, en installeren op de eigen website
  • De tracking programmatuur onderhouden en hiervoor in technische kennis en manuren investeren
  • :Zelf affiates werven die gaan promoten
  • Zelf een financiële administratie bijhouden van de affiliatemarketing verkopen

Het is duidelijk dat alleen heel grote bedrijven dergelijke investeringen kunnen doen.

Affiliate Netwerken – de tussenpersoon

Het is meestal veel handiger om te werken met een affiliate netwerk. Bij een dergelijk netwerk schrijven zowel adverteerders als affiliates zich in. Daardoor kunnen adverteerders makkelijk affiliates krijgen. En affiliates kunnen makkelijk geschikte campagnes van merchants vinden. Het netwerk levert de tracking en tracing programmatuur en het netwerk verzorgt de financiële afhandeling, en betaling van de commissie. Daar er bij een dergelijk netwerk al veel affiliates ingeschreven staan, hoef je zelf geen affiliates te zoeken. De adverteerder betaalt het netwerk. Het netwerk betaalt de affiliates. De kosten voor een dergelijke constructie is vele malen goedkoper dan zelf een track- en tracing systeem beheren.

De kosten voor affiliate marketing bij een netwerk bestaan meestal uit

  • Opstartkosten ongeveer  (inrichten tracking op website, inrichten advertenties, voorwaarden enz.)
  • Marge over de omzet geleverd via de affiliates van het netwerk
  • abonnementskosten

Houd als starter rekening met pakweg € 200 – 300 opstartkosten en abonnementskosten van zo´n € 30 – 60 per maand.

Voor wie is affiliate marketing via netwerk geschikt

Affiliate marketing werkt meestal met grote getallen. Veel bezoekers op een website, veel producten die aan klanten verkocht worden. Daarom wordt dit veel ingezet door bedrijven aan consumenten leveren (B to C) en minder door bedrijven die andere bedrijven leveren (B to B).

Dus voor verkoopt van producten of diensten met een vrij grote markt. Het heeft meestal geen zin wanneer je een product verkoopt waarin alleen bewoners van een bepaalde woonplaats geschikt is.

Branches die vaak gebruik maken van affiliate marketing zijn : de reisbranche, elektronica, Telecom, energieleveranciers, hypotheken, leningen, kleding en dating.

Maar ook voor andere branches kan affiliate marketing erg geschikt zijn. Het is zelfs goed mogelijk dat een bedrijf dat als eerste binnen een branche affiliate marketing inzet, juist hiermee zijn concurrenten op grote afstand zet.

Alternatieve affiliate marketing

Heb je een bedrijf dat een beperkte doelgroep aan een stad of regio gebonden, dan kun je alsnog wel aan affiliate marketing doen. Maar zoek dan op meer op persoonlijke basis een geschikte partner of partners. Zo zou een affiliate aandacht aan een product kunnen besteden op zijn of haar website. En daar zelf een formulier voor een een transactie op kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld een formulier voor een aanvraag voor meer informatie of aanvraag van een offerte  (Lead generation).

offerte aanvraag formulier

Die informatie wordt dan (automatisch) doorgestuurd naar het verkopende bedrijf, inclusief een identificerend kenmerk waaruit blijkt dat de aanvraag van de website van de afilliate afkomstig is. De commissie voor de affiliate zou kunnen gebaseerd zijn op aantal leads (ingevulde aanvragen) of aantal gerealiseerd verkopen die uit de aanvragen voortkomen. Over de commissie per lead of sale moeten dan onderling afspraken gemaakt zijn.

Lees ook het Artikel over affiliate marketing begrippen en afkortingen

- – - – - – - – - – - – - – -

Was deze informatie nuttig voor je? Reacties of een klikje op een sociale media knop vindt de schrijfster van dit artikel leuk.


Meld je aan voor WebPerspectief Tips
Ontvang de tips (1 a 2x per maand)


Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>