Wat is SEO?
Meestal worden in het SEO vakgebied Engelse termen gebruikt. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization).
Iedereen wil graag met zijn website op de bovenste plaats gevonden bij een zoekopdracht in een zoekmachine. Want dat betekent dat bezoekers naar je website gestuurd worden. De zoekresultaten pagina’s worden SERPs genoemd (search engine result pages).
SEO heeft als doel om websites te optimaliseren, zodat ze een zo groot mogelijke kans hebben om hoge plek op zoekresultaten pagina’s. Dit wordt vaak een hoge ranking genoemd. Voordat je een website optimaliseert laat je vaak een zoekwoorden onderzoek doen. Om zoekwoorden te vinden waarop je makkelijker hoog komt in Google.
Voor het maken van de voorkeurslijst voor de plaatsing op de zoekresultaten pagina´s gebruiken zoekmachines ingewikkelde programma´s. Die zoekprogramma´s hebben allerlei namen : zoekrobot, spider, crawler, webcrawler. Spiders speuren het volledige internet af en lezen de inhoud van alle websites. De inhoud van pagina´s op een website krijgen een waardering. En die waardering bepaalt de plek waarop je website pagina´s gevonden worden bij een zoekmachine. Door de tijd heen wijzigt deze programmatuur en worden verbeteringen aangebracht. Dit heeft als gevolg dat de plek van je website op een resultaten pagina niet vast staat. Dat wordt trouwens ook veroorzaakt doordat er websites bijkomen, wijzigen en verdwijnen.
Meest gebruikte zoekmachines in Nederland.
Van de Nederlanders zoekt ongeveer 95 % van bij Google. Daarna wordt het meest met Bing gezocht 2%. Daarna komen Yahoo 0,31% en Ask 0.26%.
Wil je de meest recente gegevens zien? Vraag die op bij de bron:
StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share
Het komt er dus op neer dat je met SEO je moet richten op de Google zoekmachine. Je zou kunnen spreken van Google SEO.
Hoe kom je aan kennis over Google SEO
Alle grote zoekmachine´s beschrijven factoren die van belang zijn. Dit kunnen heel verschillende dingen zijn zoals : tekstindeling, laadsnelheid van webpagina´s, hoeveelheid links die naar je website verwijzen. Sommige SEO experts kunnen wel een lijst van pakweg 80 factoren opnoemen. Daarnaast wordt de werking van grote wijzigingen van de spider programmatuur meestal bekend gemaakt. Toch zegt dat lang niet alles. Zo wordt niet beschreven hoe zwaar de verschillende factoren meegeteld worden. En sommige factoren worden niet beschreven. De zwaarte van die factoren wijzigt ook door de tijd heen. Dit is ook de reden waarom Google SEO-optimalisatie van je website een doorlopend proces is.
Hoe kom je aan SEO kennis die niet bekend gemaakt wordt
Hoe kom je te weten welke factoren zwaar wegen? En hoe ontdek je factoren die niet algemeen bekend worden gemaakt door de zoekmachine bouwers?
Dit doe je door goede statistiek programmatuur aan je website te koppelen. Onderzoek daarmee grote en kleine wijzigingen in aantallen bezoekers per dag, week, maand en jaar. Houd vooral je bezoekersstatistieken in de gaten nadat je wijzigingen op je website hebt aangebracht. Doe onderzoek wanneer er voor een webpagina of je hele website ineens een grote stijging of daling is in bezoekersaantallen. Wijzigingen kunnen soms extreme veranderingen geven bij de zoekresultaten in Google. Soms zelfs zo drastisch dat een eerst goed gevonden pagina ineens totaal niet te vinden is. Goede statistiekprogrammatuur zoals Google Analytics is belangrijk voor een goede registratie en analyse van deze gegevens. Kijk of je bij stijgingen vergelijkbare wijzigingen op andere pagina´s kunt aanbrengen.
Hoe komen SEO experts aan hun kennis?
SEO experts volgen de statistieken van websites waarvan ze de optimalisatie doen dagelijks. Daarnaast hebben deze experts vaak testwebsites draaien waarmee ze SEO testen. Op deze websites brengen ze technische en taalkundige veranderingen aan. Na een verandering op een dergelijke testwebsite worden de statistieken nauwkeurig gevolgd en geanalyseerd. Zo wordt bepaald welke factoren op dat moment van belang zijn. En zo kunnen ze ook niet bekend gemaakte factoren ontdekken. Ook kan statistisch onderzoek feiten naar voren brengen. Bijvoorbeeld door te onderzoeken welke websites hoog en minder hoog scoren op een bepaald zoekwoord. En de factoren te scoren waarin ze verschillen.
Er worden statistische analyses losgelaten op zoekresultaten overzichten, en bijbehorende websites worden onderzocht.
Is elke SEO expert een SEO expert?
Geloof nooit een zogenaamde SEO expert die je een ranking op de eerste positie bij Google belooft. Niemand kent de Google spider programmatuur. Dat is een bedrijfsgeheim. Daarnaast is de plaatsing op de zoekresultaten pagina´s ook afhankelijke van de kwaliteit en het aantal concurrerende websites.
Verder is het altijd makkelijk om je hoog te laten scoren op een exotische, weinig voorkomende zoekterm. Die zijn niet voor niets weinig voorkomend. Het is de vraag of je daar je doelgroep mee bereikt en (voldoende) klanten mee trekt. En juist daar gaat het om.
SEO fabels
Verder valt het me op dat allerlei zogenaamde SEO experts alleen maar herhalen wat ander zogenaamde SEO experts op internet over SEO publiceren. Zo kunnen er allerlei SEO fabels de ronde doen. Wanneer je een tijd lang zelf website statistieken analyseert wordt dat duidelijk. Blijkbaar testen en analyseren dergelijke lieden niet. Pas er voor op. Ze vragen vaak een behoorlijk bedrag voor hun diensten. En het feit dat ze een professioneel ogende website hebben, hoeft niets over hun SEO-kwaliteiten te zeggen.