Categorie: Website opzetten

Voorbereidingen en overweginigen bij het opzetten van een website. Leuke (technische) mogelijkheden. Op welke wijze moet je rekening houden met bezoekers.

Favicon, pictogram voor je website

favicons De favicon bestaat al lang. Een favicon is een pagina-icoon. Een pictogram voor je website. Een webbrowser laat die zien in de adresbalk. Ook worden ze gebruikt in de lijst met bladwijzers of favorieten. Het is een heel klein plaatje, dat de aandacht trekt. Een logo van een organisatie is erg geschikt als favicon. De link van een organisatie is dan gemakkelijk te herkennen.

Lees verder

Is inhoud onder of boven de fold belangrijk?

Inhoud onder of boven de fold op websites Je wilt dat bij een bezoeker belangstelling gewekt wordt. Dat hij verder gaat kijken op je site. De eerste indruk moet goed zijn. Plaats daarom de belangrijkste en aansprekende items en ingangen op een website links en bovenin. Links boven wordt het eerst gekeken. Maar is het nu wel of niet verstandig om inhoud beneden de folt te plaatsen? En moet je rekening houden met “mobiele” bezoekers?

Lees verder

301 redirect, doorschakelen na website verplaatsing

verhuisbericht Bezoekers en zoekmachines kun je direct doorsturen nadat je website of pagina verplaatst is. Je plaats hiervoor een soort verhuisbericht voor bezoekers. Dit doe je in het .htaccess. In dit bestand geef je een of meerdere opdrachtenregels in code. Die opdrachtenregels heten 301 redirect. Bezoekers komen dan terecht op de recente versie van je website. Hiermee kun je ook waarde bij de Google zoekmachine van een oud domein aan een nieuw domein overdragen. En draagt dus bij aan goede SEO bij verplaatsingen.

Lees verder

Maak een invulformulier kort

formulier-kleinstBezoekers hebben een hekel aan formulieren waar ze veel gegevens moeten invullen. Zorg er voor dat je het contact met bezoekers of klanten bevordert en niet afschrikt. Hoe minder gegevens, des te makkelijker wordt een formulier ingevuld. Gebruik een formulier doelgericht. Het is geen tool waarmee je marketing onderzoek doet. Sta er eens even bij stil hoe je dit zelf ervaart of al ervaren hebt. Ik heb ze in ieder geval al korter gemaakt.

Lees verder

Website die bezoekers begrijpen, het menu

maak van je website geen doolhof Breng bezoekers niet op een dwaalspoor op je website. Dan haken ze af. Wanneer je elementaire regels overtreedt bij het inrichten van een website raken bezoekers snel op een dwaalspoor. En zie je ze niet meer terug. Verschillende opzetten werken goed. Maar wanneer je zomaar wat doet, is de kans groot dat je bezoekers de weg kwijt raken. Zorg dat bezoekers niet gefrustreerd raken. Ik merk dat kleine ondernemers en hobbyisten die zelf hun website opzetten regelmatig de fout in gaan. En dat is jammer van het vele werk.

Lees verder

Website of domein verhuizen voorkom kostbare SEO fouten

website verhuizen redirects Google geeft waardering aan website pagina´s. Daarbij speelt ook de factor tijd een rol. Oudere websites worden als betrouwbaarder ervaren. En krijgen pluspunten in de zoekmachine, en is zo een SEO factor. Houd daarbij rekening met het verhuizen naar een nieuwe website. Je kunt opgebouwde Google waardering meeverhuizen wanneer je een technisch verhuisbericht geeft. Een 301 redirect is zo´n verhuisbericht.

Lees verder

Is op internet je geschreven tekst veilig?

Er kunnen mensen zijn die je tekst en foto´s kopiëren van jouw site en op hun website plaatsen. Dan heb je een tweeledig probleem:

  • Een copyright probleem
  • Een duplicate content probleem (zelfde tekst staat op verschillende websites). De Google zoekmachine keurt dezelfde tekst en inhoud op meerdere websites af. Dit kan zelfs tot gevolg hebben dat je website helemaal niet meer gevonden wordt bij Google.

Maar er is een nog groter probleem, geautomatiseerde diefstal van tekst:

spider Webprogrammatuur die de inhoud van je website steelt

Het stelen van tekst gebeurt door niet nette website spiders die vaak scrapers genoemd worden. Ze lezen je website en schrapen de inhoud van je website leeg. Die informatie gebruiken ze voor verschillende doelen. Ze combineren teksten van verschillende websites. Paragrafen worden omgewisseld en teksten uit verschillende websites samengevoegd. Zo ontstaat een nieuw stuk tekst. En dergelijke teksten worden verkocht aan website eigenaren die het schrijven van tekst uitbesteden.

Lees verder

« 1 2