Webwinkel keurmerk certificering, betrouwbaar? Welke? de kosten?

webwinkel keurmerk
Er zijn een verschillende keurmerken voor webwinkels. Waar ze voor staan kan in meer of mindere mate verschillen.

In grote lijnen kun je stellen dat mogelijke diensten die keurmerken verlenen bestaan uit:

  1. Controle van de “identiteit” van de webwinkel (Wie is eigenaar, en betrouwbaarheid).
  2. Worden prijzen, contactgegevens, algemene voorwaarden en service goed kenbaar gemaakt bij klanten. Wordt betalen veilig afgehandeld.
  3. Controle of de webwinkel zich houdt aan de Nederlandse wet- en regelgeving
  4. Controle of de webwinkel zich houdt aan extra afspraken die het lidmaatschap van het keurmerk vereist.
  5. Bemiddeling bij klachten / geschillencommissie
  6. Extra mogelijkheden, zoals een openbaar platform waar klanten beoordelingen en reviews kunnen schrijven over aangesloten webwinkels.

Een keurmerk levert lang niet altijd alle bovenstaande diensten. De eerste vier diensten worden altijd wel ondersteund.

Extra diensten als klachtenbemiddeling en klantenbeoordelingen

Webwinkel beoordeling
Een keurmerk kan dus beperkt zijn tot controle van de Webwinkel. Zoals controle op identiteit/betrouwbaarheid en of deze zich houdt aan de Nederlandse Wet. Bij klachten die niet opgelost worden, wordt het lidmaatschap opgezegd. De webwinkel mag dan niet meer het keurmerk voeren. De reden voor opzegging wordt openbaar vermeld op de website van het keurmerk. De keurmerk organisatie geeft dan geen of beperkte eigen bemiddeling bij klachten. En maakt geen gebruik van een externe geschillencommissie.

Klachtenbemiddeling
Een keurmerk wordt betrouwbaarder gevonden wanneer een keurmerk gebruik maakt van een externe onafhankelijke geschillencommissie. Die wordt ingeschakeld bij conflicten tussen klant en ondernemer wanneer bemiddeling van het keurmerk niet de oplossing geeft. Uitspraken gedaan door de geschillencommissie worden dan als bindend geaccepteerd.

Klanten beoordeling
Een keurmerk geeft soms de mogelijkheid dat klanten een beoordeling met recensie kunnen schrijven. Deze zijn openbaar, zodat potentiële klanten ze kunnen lezen. Een webwinkel heeft de mogelijkheid om te reageren op recensies. Goede recensies zorgen voor meer vertrouwen in de webwinkel. Bij negatieve signalen krijgt de ondernemer hiermee de kans om dit alsnog goed af te handelen. Of om niet begrepen zaken alsnog duidelijk te maken. Regelmatig leidt dat tot een alsnog tevreden klant en latere gerectificeerde goede recensie van dezelfde klant.

Waarom kiest webshop voor een keurmerk voeren?

Er is een grote groep klanten die waarde hecht aan een keurmerk. Er is een groep klanten die niet bij een webwinkel koopt wanneer het geen keurmerk draagt. Het voeren kan het voeren van een keurmerk voor de webwinkel de omzet verhogen. Alleen webwinkels die voldoen aan de eisen van het keurmerk mogen dit keurmerk op de website plaatsen. Op de website van een keurmerk zelf is terug te vinden welke webwinkels lid zijn. Deze leden voldoen aan de eisen van het keurmerk.

Waarom geen of beperkter keurmerk?

Een webwinkel betaalt geld voor het voeren van een keurmerk. Deze kosten zijn per keurmerk verschillend.

thuiswinkel waarborg keurmerk

Zo zijn de kosten voor het bekende thuiswinkel Waarborg stevig. Om te starten met een volledig lidmaatschap is een webshop in 2014 al meer dan 600 euro kwijt. Daarnaast komen nog jaarlijkse certificeringkosten en het jaarlijkse abonnementsgeld is is ook fors, zie de  thuiswinkel Waarborg kosten. Verder levert thuiswinkel Waarborg geen klantenbeoordeling systeem. Toch kiezen (grotere) webwinkels vaak voor dit keurmerk omdat deze het meest bekend is.

Voor vooral kleine en startende ondernemers kunnen dergelijke kosten te hoog zijn. Daarom kan men kiezen voor geen of een ander keurmerk. Andere keurmerken kunnen ook waardevol zijn. Zeker wanneer er een openbaar beoordelingsplatform is en goede klachtenbemiddeling gehanteerd wordt. Geen keurmerk hoeft niet te betekenen dat de service van de webwinkel slecht is. Alleen wordt de webwinkel dan niet door een externe instantie gecontroleerd.

Zijn er dan goedkopere alternatieven?

Er zijn keurmerken die goedkoper zijn. Hieronder worden de meest bekende weergegeven.

shops keurmerk  Qshops :

  1. Kosten per jaar: € 300,-ex BTW (2014). Certificering tot 5 webwinkels binnen 1 lidmaatschap.
  2. Keurt de “identiteit” van de webwinkel en de website informatie en afhandeling.
  3. Werkt met een onafhankelijke geschillencommissie bij klachten.
  4. Op de keurmerk-website kunnen klanten zien welke webshops zijn aangesloten.
  5. Geen klantbeoordeling systeem. Je kunt bij de lidmaatschapspagina wel een koppeling maken met externe klantbeoordelings-website waar uw webshop lid van is.

WebwinkelKeur Webwinkel Keur

  1. Kosten per jaar : € 84,-ex BTW (2014) voor 1 lidmaatschap.
  2. Certificering tot maximaal 5 webwinkels binnen 1 lidmaatschap.
  3. Keurt de “identiteit” van de webwinkel en de website informatie en afhandeling.
  4. Test met mystery shoppers de service
  5. Werkt met een onafhankelijke geschillencommissie bij klachten.
  6. Op de keurmerk-website kunnen klanten zien welke webshops zijn aangesloten.
  7. Klantbeoordelingen en klanten kunnen recensies schrijven.

Verder zijn er (alleen) over de Webwinkel Keur organisatie zelf klant beoordelingen te vinden. Deze staan op kiyoh. Kiyoh heeft een gevestigde naam als beoordelingssite in de eccommerce-wereld. De andere keurmerken hanteren blijkbaar geen klantbeoordelingen systeem voor hun eigen organisatie.

Verder vond ik van  Webwinkelkeur een Magento extensie op Magento Connect. Deze kan gratis geïnstalleerd kan worden. Deze plaatst het logo en houdt bezoekers op je eigen website bij het bekijken van klantbeoordelingen.  Ik kon op Magento connect geen extensies voor de andere keurmerken vinden.

webshop keurmerk  Webshop keurmerk:

  1. Kosten  per jaar: € 195,-ex BTW (2014).
  2. Keurt de “identiteit” van de webwinkel en de website informatie en afhandeling.
  3. Werkt met een onafhankelijke geschillencommissie bij klachten.
  4. Op de keurmerk-website kunnen klanten zien welke webshops zijn aangesloten.
  5. Geen klantbeoordeling systeem

In dit rijtje wordt ook vaak MkbOk genoemd als serieus keurmerk Maar deze lijkt minder serieus. Hoewel tijdelijk, stond op de website van dit keurmerk reclame voor een specifiek bedrijf wat weinig van doen had met een keurmerk. Daarnaast staan op de keurmerk site in 2014 de lidmaatschapsprijzen van het jaar 2012 genoteerd. Daardoor lijkt dit keurmerk niet professioneel of onafhankelijk.

Alternatief, alleen een klanten beoordeling systeem

Een webwinkel kan zich ook aanmelden bij een klanten beoordeling systeem dat niet gekoppeld is aan een keurmerk. Een openbaar beoordelingssysteem bij een externe organisatie wordt als betrouwbaarder ervaren dan een systeem van de webwinkel zelf. De beoordelingen kunnen ook gevonden worden met zoeken in Google.  En geven zo ook een extra ingang om de webwinkel te vinden.

Wat zegt de wet over een keurmerk voeren

Het is voor een webwinkel niet verplicht om een keurmerk te hebben. Wanneer je een keurmerk toont op je webwinkel, dan gelden er wel wettelijke regels:

  • Onterecht gebruik van keurmerken en gedragscodes is verboden.
  • De webwinkel moet aangeven waar de klant meer informatie kan vinden over het keurmerk (link naar de keurmerk organisatie)
  • Je mag geen zelfbedacht keurmerk gebruiken

Is een bedrijf betrouwbaar? Tips voor klanten

Wanneer een bedrijf geen keurmerk heeft betekent dat niet dat het bedrijf onbetrouwbaar is. Andersom tonen soms bedrijven keurmerken terwijl ze niet bij dat keurmerk ingeschreven staan. Wat kun je als potentiële klant doen of waar moet je bij stil staan om jezelf te beschermen?

Let ook op bij B2B diensten (bedrijven die aan bedrijven leveren). Nog regelmatig hoor ik dat bedrijven contracten afsluiten met malafide bedrijven. Terwijl daarvan bij zoeken op Google een grote lijst met klachten naar boven komt.

Waar kun je op letten, wat kun je doen:

  • Is de prijs die gevraagd wordt realistisch? Zeker bij te mooi om waar te zijn is het verstandig nader onderzoek te doen. Wat is de reden dat dit bedrijf zo goedkoop kan leveren?
  • Zoek bij Google op de naam van het bedrijf of op klachten of ervaring met het bedrijf.
  • Wanneer een bedrijf een keurmerk op de site toont, controleer bij de ledenlijst van het keurmerk, of het bedrijf ook werkelijk lid is. Vaak kun je op het logo op de website klikken en wordt je gelijk doorgestuurd naar de lidmaatschapspagina van de webwinkel.
  • Wanneer er recensies over het bedrijf zijn, lees die nauwkeurig. Zijn het onafhankelijke recensies? Recensies op de eigen website kunnen door de beheerder zelf geschreven of aangepast worden.
  • Bel het bedrijf en vraag om informatie. Zo test je de bereikbaarheid en de afhandeling van verzoeken.
  • Kun je kiezen voor betaalmethoden die veiliger zijn? Waarbij je pas betaalt wanneer je het product hebt, of bij niet levering het bedrag kunt laten terugboeken.
  • Bij gerede twijfel, niet doen

Kom je een bedrijf tegen dat onterecht een keurmerk op zijn website heeft geplaatst, meld dat dan bij de keurmerk organisatie.

Lees ook het artikel landelijk meldpunt internetoplichting


2 reacties

  1. Stichting WebwinkelKeur

    Een mooi overzicht van keurmerken. Bedankt voor de vermelding!

    We zien helaas nog veel goudzoekers in keurmerk land. Het is daarom belangrijk om kritisch te zijn op keurmerken. Gelukkig komt er Europese wetgeving aan die wat meer verantwoordelijkheid bij keurmerken leggen en daardoor goudzoekers meer zullen weren.

  2. Stichting WebwinkelKeur

    Overigens bieden ook wij 5 webwinkels zonder extra kosten. Speciaal voor webwinkeliers met meerdere webwinkels.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>