Zet een Google AdWords mobiele campagne op vóór de update
*De mogelijkheid om alleen mobiele campagnes te targeten bestaat niet meer.
Alle Google Adwords campagnes worden deze zomer verplicht overgezet naar geoptimaliseerde campagnes (Enhanced Campaigns). Een geoptimaliseerde campagne wordt standaard getarget op alle apparaten. Desktop computers en tablets zijn niet meer apart van elkaar te targeten. Je kunt bij apparaten alleen onderscheid maken tussen “voor mobiel geoptimaliseerde advertenties” en de groep “Desktop/Laptop/Tablets”.
Verder heb je de mogelijkheid om voor op mobiele apparaten getargete advertenties een ander bod in te stellen. Dit werkt door een percentage van het standaard bod op te geven.
Welke situaties zijn er?
Je adverteert niet op mobiele apparaten
Je bedrijf heeft nooit op mobiele apparaten geadverteerd, en je bent ook niet van plan dit te gaan doen.
- Houd er rekening mee dat alle campagnes in juni automatisch een update naar geoptimaliseerde campagnes ondergaan. En daardoor standaard alle apparaten targeten. Zorg er voor dat binnen de campagnes het bod voor mobiele apparaten op 100% verlagen zet.
Interesse in adverteren voor mobiel
Je bedrijf heeft nooit op mobiele apparaten geadverteerd, maar is wel potentieel geïnteresseerd hierin. Wanneer de campagnes geoptimaliseerd worden in juni update zal dit dus automatisch gebeuren. Dan is het handig wanneer je richtinggevende informatie hebt over wat goed werkt. Welke zoekwoorden werken wel of niet? Wat kan het beste als standaard bod voor mobiel ingesteld worden? Welke locaties en tijdstippen werken goed voor mobiel? Welke advertenties werken goed? Wanneer deze informatie ontbreekt wordt het bepalen van je aangepaste biedingen voor mobiele apparaten lastiger. Wat kun je nu nog doen?
- Een campagne “oude stijl” maken om van te leren.
In de “oude campagnes” is het mogelijk om aparte op mobiele apparaten te targeten. Maak een campagne “oude stijl” aan die je alleen target op mobiele apparaten. LET OP: standaard wordt een campagne al op geoptimaliseerde campagne gezet. Kies bij de instellingen voor: “Overschakelen naar oude campagne-instellingen.”
Doe dit eventueel door een hiervoor geschikte campagne te kopiëren. In de korte periode tot juni kun je hiermee nog testen en optimaliseren voor mobiele apparaten alleen. Deze inzichten kun je gebruiken wanneer alle campagnes over gaan naar geoptimaliseerde campagnes.
- Bestudeer in deze campagne welke zoekwoorden, locaties en tijdstippen goed werken voor de mobiele campagne. Maak een paar verschillende advertenties aan. Dit kan je een idee geven hoe je straks de geoptimaliseerde campagne kunt inrichten.
- Voor mobiele apparaten zijn er speciale extensies. Hiermee is eventueel voordeel te behalen. (Bij de geoptimaliseerde campagnes kunnen deze ook op advertentiegroep niveau ingezet worden).
- Pas wel op dat voor de automatische update van Google. Ook deze campagne zal wanneer je zelf geen actie onderneemt uiteindelijk automatisch omgezet worden naar een geoptimaliseerde campagne.
Je target in je campagnes al alle apparaten
Wanneer je campagne ingesteld is om alle apparaten te targeten heeft geeft de update naar geoptimaliseerde campagnes je extra mogelijkheden. Je kunt voor mobile campagnes het standaard bod aanpassen. Je kunt met extensies voor mobiele apparaten ook op advertentiegroep niveau gaan werken. Per extensie kun je op dagen van de week en tijdstippen targeten. Houd er wel rekening mee dat voor bestaande extensies apart een opdracht voor de update naar geoptimaliseerde campagnes nodig is.
Een dergelijke update is redelijk simpel direct uit te voeren door op het knopje “Aan de slag” te klikken.
Bij de extensies is een vergelijkbare upgrade-knop te vinden.
Je adverteert voor mobiel of hebt net een testcampagne opgezet
Je bedrijf heeft al campagnes voor mobiele apparaten. Je hebt dus al informatie over wat werkt en niet werkt wat betreft targeten op mobiele campagnes. Of je hebt net een campagne opgezet met “oude campagne instellingen” om alsnog meer informatie te krijgen over het targeten van mobiele apparaten.
- Zorg dat voordat de automatische update naar geoptimaliseerde campagnes dit proces begeleidt wordt. En niet automatisch door Google Adwords uitgevoerd wordt.
- Het beste kunnen hiervoor onderzoeken welke campagnes het meest vergelijkbaar zijn. Qua targeting en qua instellingen. Dan kun je er voor zorgen dat een campagne gericht op Desktops en een andere campagne gericht op mobiele apparaten samengevoegd worden in één geoptimaliseerde campagne. Dit is een uitgebreid proces waarvoor Google een handleiding beschikbaar heeft gesteld :
- Handleiding update naar geoptimaliseerde campagnes Google Adwords
Lees meer in de (niet altijd zo geweldige) help teksten van Google over geoptimaliseerde campagnes :
Google Help informatie over geoptimaliseerde campagnes
Adwords geoptimaliseerde campagnes wijzigingen
De wijzigingen van de Google Adwords geoptimaliseerde campagnes geef ik hieronder kort weer.
- Standaard is een campagne gericht op alle apparaten.
- Desktop computers en tablets zijn niet meer apart van elkaar te targeten
- Je kunt voor targeten op apparaten alleen onderscheid maken tussen “voor mobiel geoptimaliseerde advertenties” en de groep “Desktop/Laptop/Tablets”.
- Binnen één campagne kun je aparte biedingen instellen voor apparaten, locatie, dagen van de week en tijdstippen op een dag.
- Het instellen van aparte advertenties en advertentie extensies is ook mogelijk geworden op advertentiegroep niveau.
- Uitgebreidere rapportages over de resultaten van deze extensies